Thursday, May 5, 2016

? מה עושים עם זכרון

פוסט על חינוך ושלום




זכרון
גדלתי במשפחה, שחוגגים בה מימונה, בתופים ובמחולות, 
וכעבור ימים ספורים, מרכינים ראש ומדליקים נרות זכרון.
גדלתי במשפחה, שנזכרים בה באידיש מהוסה, שותקים בפולנית, 
מרכלים בצרפתית, מבשלים בערבית מרוקאית, 
חוגגים בניב אלג׳יראי, חיים ויוצרים בעברית. 
לנצח אזכור את הנעימות החרישיות שהיה סבי שר לי באידיש בעיניים מצועפות. שירים באידיש ממיסים את ליבי וגורמים לי לנזול, 'כנר על הגג', ׳שיר הפרטיזנים׳, 'אידישע מאמאע...', ו'אויפען פירפשטיק ' במיוחד זה האחרון, שמרמז על ההיסטוריה היהודית רוויית הדמעות.

חבוטים ומצולקים הגיעו ארצה סבי וסבתי ממחנה פליטים אחרי המלחמה ההיא, ניצולים, אפר ואבק, בשארית כוחם הגיעו אל הארץ המובטחת, מאמינים בכל מאודם, שהפרק ההוא תם ונשלם, 
שהרע מאחוריהם,
ולא ידעו שסיפור חייהם הטראגי טרם הסתיים, 
ושהם עוד עתידים לשכול את בן זקוניהם. 

לבבות שתי הסבתות שלי פועמות בי בחוזקה,
לבבות יהודיות ממזרח ומערב, 
דם של נשים מטריארכליות, דעתניות, מנהיגות, זורם בעורקי,
כח של אמהות יהודיות, שמיטיבות לספר את סיפורן, 
ומאמינות בכוחה של משפחה.
לבבות של נשים, כמו כל הנשים בעולם,
חפצות חיים, אהבה, נתינה.






שואה
אני מציעה לה שעתיים עם אמא במוזיאון השואה בוושינגטון הבירה,
א׳ מציע לה את ה air & space museum.
אני רואה על פניה את ההתלבטות,
היא הייתה כאן לפני פחות משנה, בטיול שנתי עם החטיבה.
אני רואה גם את הביקורת הסמויה בעיניים של האיש שלי,
מבלי לדבר, בניד ראש, הוא כמו אומר, 'שרוני, עיזבי אותך מזה,
למה את צריכה להכביד עליהם עם ההסטוריה ותסמונת הדור השלישי.....'
אבל הוא לא אומר מילה, נהפוך הוא, הוא מעודד אותה להיענות להצעתי.
'לכי עם אמא', הוא אומר לה,
'כדאי לך, זאת הזדמנות להדרכה מעמיקה על חשבון הבית....' 
הוא אומר את זה בקריצה, והיא משתכנעת.
בחוסר חשק מובהק, עוזבת הסנדויצ'ית שלי את אחותה הקטנה ואת מוזיאון החלל, ביום שמש מחוייך בבירה, 
וצוללת איתי לתוך שורשי הרוע, ל Holocaust Museum.

לרוע יש התחלה, אמצע אבל אין לו סוף,
אני חושבת לעצמי, כשאנחנו עולות במעלית לקומה הרביעית, 
שם מתחיל הסיור שלנו. 
את מוזיאון השואה בבירה פקדתי לראשונה כשנפתח לציבור לפני כשני עשורים, אז מצאתיו מרתק וחדשני מבחינה מוזיאולוגית, שונה ואחר ממוזיאונים שהכרתי.
כל מה שהיטבתי להכיר עד לאותו יום, 
היו 'יד ושם' ו'בית התפוצות', שניהם שינו מאז את פניהם.
שנים אחר כך כבר ביקרתי במוזיאון היהודי בברלין,
ולפני כשנתיים, פקדתי בדיוק כשנפתח את 9/11 בניו יורק.
כמכורה להיסטוריה וכחובבת ארכיטקטורה, 
מבנים, שמנהלים דיאלוג עם התוכן, יש להם עוצמה.


אנחנו פותחות את הסיור בהדרכה של אמא,
שפעם הייתה מורה, והיום, כשרק לוחצים לה על הכפתור,
ההסטוריה עולה לה ולסביבתה לראש.
אני מספרת לסנדויצ׳ית שלי, על אירופה בעת החדשה,
על גרמניה מושפלת אחרי חוזה ורסאי, 
על שנאת הזרים, שמתרחשת בעיקר בעיתות מצוקה כלכלית,
על אותה ׳אנטישמיות׳, אותה הגברת אבל בשינוי האדרת.
על איך נולדה תורת הגזע, ועל "מיין קאמפף",
ועל איך הקולנוע, העיתונות, והמדיה ד׳אז,
סייעו להפיץ תעמולה והסתה.
(קצת כמו מהפכת הפייסבוק עכשיו)
אני מספרת לה על איך תעמולה משתלטת על הלבבות,
במסווה של תנועות הנוער תמימות, 
ואיך נוצר מפעל שלם, שהרוב שותפים לו,
אם בפאסיביות ואם באקטיביות.
אני מדגישה איך גם מדינה דמוקרטית לכאורה נאורה,
יכולה להתהפך יום אחד, ולייצר רע,
ואיך, כשאתה בתוך התמונה, 
קשה לשים את היד על ההסלמה.
איפה בדיוק זה קרה? בשריפת הספרים? 
בחוקי  נירנברג?  בליל הבדולח? 
בגטאות? או בהשמדה?
מתי להקים קול צעקה...?
אני מספרת לה, שלרוע יש פנים ושמות, 
כמו היטלר, גרינג, גבלס, הימלר, אייכמן והיינדריך.
אבל שכדי שרוע יצבור כזאת תאוצה,
יש עוד המון שותפים אילמים,
כאלה שבאדישותם משתפים פעולה,
או כאלה, שהטרור שיתק את מחשבתם ואילם את קולם.
אני מראה לה במפה, את התקדמות כוחות הרשע,
ונדהמת בעצמי, על אף שלמדתי, לימדתי, ינקתי את הנושא,
איזה עוצמה, כמה מהר, איזו שינאה, 
איזו ש ו א ה.

אנחנו עוצרות בתחנות השונות, בצו להקמת הגיטאות. 
מבקשת ממנה לעמיד על ההבדלים בין התמונות של בני עמנו לפני ואחרי, 
איך הם מאבדים צלם אנוש, ואיך הם מבקשים להיאחז בחיים, בתוך הגיטאות, בתרבות, בחג, בשירה ובתיאטרון.
אני נעצרת על יד קורצ׳אק ועיני נמלאות דמעות,
איש חינוך שליווה את ילדיו בדרכם האחרונה.
אנחנו ממשיכות במסלול הרשע, באפלוליות המוזיאון,
מדי פעם, עוברות בגשרים מוארים, של נסיונות סיוע מהמערב, 
וחסידי אומות עולם. כמה שזה נראה טיפה בים.
עכשיו אנחנו כבר באינצגרופן, והמשכנו לפיתרון הסופי ולועידת ואנזה, 
הגענו לאושוויץ, למחנות הריכוז, לצעדות המוות ולשחרור.
אני מבקשת ממנה לחזור לתמונות שלפני, לתמונות שאחרי,
ומזדעזעת. 
ההבדלים, בין אנשים, חיים, יוצרים, עובדים, שמנים,
רזים, בהירים, כהים, שונים זה מזה, ח י י ם.
לתמונות של אחרי, של שארית הפליטה,
של האודים העשנים, הקרחים, השלדים, כמה הם דומים,
שארית הפליטה, אבק חיים.
איך קמו עלינו לכלותינו, ואיך גם הצליחו, כמעט.
תמונה לוכדת את עיני, גבר צעיר אחרי המלחמה,
משהו בעיניו נראה לי מאוד מוכר,
זה סבא שלי? אחיו? קרוב משפחה?
עכשיו אני נעצרת, ושואלת אותה היכן שמעה לראשונה על רצח עם, 
על ג׳נוסייד, ואם היא יודעת היכן מתרחשים ממש בשעות אלו, זוועות עולם.
והיא יודעת.
אנחנו מדברות על שואת הארמנים, על היזידים, על קמבודיה, על סוריה, ועל משבר הפליטים, שפוקד את אירופה ממש בדקות אלו. ואיך שוב, העולם מחריש, העולם אילם, העולם שותק,כי אין שם נפט.

ישראל
ואז אנחנו עוברות לדבר על ישראל,
על חיים בצל מלחמות ואזעקות,
על שגרת חיים איומה, שמולידה ייאוש והסלמה,
ניתוק וניכור, על אוזלת יד לנוכח עוולות גדולות.
העם היהודי חווה במאה העשרים את שואתו הגדולה וגם את נס גאולתו, החיבור בין שואה לתקומה הוא הסטורי ומתבקש,
אבל בתוך ההקשר הזה, מתקיימת איזה דיאלקטיקה מורכבת, 
כאן טמון גם קושי קיומנו כעם חופשי ומשוחרר. 
לפתע, מתחוורת לי איזה אמת קשה, 
השואה, היא השריטה של כולנו, שלנו כעם.
הטראומה הקולקטיבית מחייבת אותנו להיות חזקים,
ולנהוג באלימות על תקן של מדיניות 'הרתעה', 
לבל נהיה שוב בבחינת 'צאן מובל'.
ה'שואה' מעניקה לגיטמציה כמעט לכל,
ועושה בה מי שעושה, שימוש ציני נלוז,
של מדיניות הפחדה, של יצירת מציאות 'על סף שואה',
והרי ידוע לכל, 'שמחשבה מייצרת מציאות',
אם אנחנו על סף תהום והרשות נתונה,
הכל מותר...?


אז מה עושים עם זכרון?
אני שואלת את עצמי, וכהרגלי גם בקול רם,
איפה מתחילים? אפילו בקטן? 
איך די עם הנרטיב הקורבני, 
איך דווקא אנחנו מכל העמים,
צריכים לעשות תיקון עולם.
איך אפשר לקחת את הטראומה הלאומית,
את השריטה שמלווה את כולנו בדנ"א הפנימי, לכיוון חדש.
לא של פחד, לא של מרוץ חימוש מאיים ומטורף,
אלא של העצמה, של הנהגה, של תמיכה וצמיחה,
של 'אור לאומות' והשראה לעולם.
ואל תבינו אותי לא נכון, 
אני מאמינה באמונה שלמה, שישראל חייבת צבא חזק וחכם,
אבל ישראל גם חייבת להיות מוסרית וצודקת,
ושוחרת שלום, תקווה ואחווה.
ובדיוק כשכבר נדמה היה לי שהתיאשתי, 
בדיוק כשאני עומדת לסיים את הפוסט בשאלה פתוחה,
נוקשת לי על הדלת,
תשובה מעוררת מחשבה.





שלום
עירין, נעה, אירה, וויטי, נירה ורונית,
הן נשים חזקות, מנהיגות וערכיות,
ארבע חיות בארץ, שתיים על הקו,
משישתן כבר שמעתי על 'נשים עושות שלום'.
השנה, בתזמון מושלם, נירה ורונית מזדמנות לי פגישה, 
עם יעל ויואל אדמי, (הפעם, הוא על התקן של 'העזר כנגדה').
ואני, שכבר מזמן הפכתי למאמינה אדוקה בכוחה של אישה,
יודעת עוד לפני שפגשתיה, שהיא אמיצה.
ושלא כדמותה המקראית, היא לא באה להרוג איש,
אלא ההפך, בשורת שלום בפיה, ואמת בלבבה.
'נשים עושות שלום',
מבינות שעכשיו זה הזמן, והיום זה היום, 
ואי אפשר לדחות את זה עוד.
המון עוצמה נשית יש במפגש הזה, הלבבות פועמים בחוזקה,
לבבות מטריאכליות, מנהיגות, עיקשות וחזקות,
מילים נזרקות לחלל השיחה, רעיונות מעופפים, קשרים וחיבורים. 
עוצמה, תשוקה ונחישות אמהית, 
כזאת, שחייבת להוליד את המהפכה הבאה.

כן התלהבתי,
כי בפעם הראשונה בתולדות המדינה,
ישנה תנועת נשים רחבה, 
כזאת שחוצה את כל הסקטורים וכל המגזרים,
נשים מימין ומשמאל,
נשים יהודיות וערביות,
נשים חילוניות ונשים דתיות,
מהמרכז, מהפריפריה, מההתנחלויות,
נשים מכל השכבות החברתיות,
מכל הזרמים והעדות,
נשים, ששמו להם למטרה להפסיק את הטרפת הזאת,
נשים, שפצחו בדיאלוג אמיתי , פותח לבבות,
נשים, ששמו להן למטרה, להשיג הסדר שלום .
הן לא נאיביות, הן יודעות ששלום הוא לא אוטופיה,
הן מבינות ששלום הוא בסיס הכרחי לחיים.

התלהבתי כי שוב יש ניצוץ של תקווה,
כי שוב אני רואה את פניה היפות של המולדת שלי האהובה.


אז מה עושים עם זכרון?  ערב יום השואה תשע"ו.
מתחילים בקטנה, בד' אמות, עם חברים, משפחה וקהילה, 
ואחר כך מרחיבים את היריעה,
מייצרים דיאלוג, 
מדברים חינוך, 
עושים שלום, 
בוחרים בתקווה.









Thursday, April 28, 2016

ג׳ילברטו, אנריקו, רמי ואסף




מוסיקה, יש לה עלי כח. 
היא מהלכת עלי קסמים, עושה בנפשי שפטים,
יש ביכולתה להרנין לי את ציפור הנפש,
או לסגור עלי ביתמות כואבת,
לקחת אותי למסע במקומות, בזמן,
בתחנות השונות של חיי ולא רק, 
מוסיקה, יש בכוחה להביא אלי ניחוחות וטעמים,
והם כל כך מוחשיים,
עד שהם צורבים את שפתותי,
מרפרפים לי את זכרונותי.
מוסיקה יש לה כח עלי,
כמו אבקת פלא, היא נוגעת בנימי נישמתי,
משחררת איזה אנחת רווחה או מעיקה בצער בדידותי,
מוסיקה מעוררת עלי את סקרנותי,
לחיים אחרים שלא ידעתים,
לתרבויות רחוקות, לשפות מתגלגלות, לארצות זרות,
לצבעוניות של אנשים ורחובות, 
לתקופות שחלפו, לקולנוע, לאמנות, לתיאטרון,
מוסיקה מעניקה לדמיון שלי, דרור גדול.
אבל לא רק עלי,
יש לה למוסיקה כח על כל בני האדם ועל החי.
ומה שמפתיע במיוחד בשיר הזה של חיי, 
שאני חסרת כל כישרון מוסיקלי בסיסי,
זייפנית מדופלמת, לא בקיאה בקלאסיקה,
חסרת מה שנקרא ׳אוזן מוסיקלית׳,
ולמרות הכל, אין זה מפריע כלל וכלל, 
לצלילים, להיות שלי, איתי, בתוכי, 
ללוות אותי בפס קול של חיי, בעצב, בשמחה,
בגעגוע, באהבה, בתשוקה, ברגיעה, בעננה,
בלבטים ומחשבה, בהבלחה של החלטה.
פס הקול שלי הוא רב גווני,
יש בו פסיפס של לחנים ומזמורים,
יש בו שירי ערש באידיש, חפלות אלג׳יראיות, מימונות מרוקאיות,
יש בו שנסונים צרפתיים, יש בו מוסיקה ישראלית מקורית,
יש בו שירי תנועה, ו׳אנו באנו של קום המדינה׳,
יש בו נגיעות ברזילאיות,
יש בו נענוע לטיני, וריקוד צועני,
יש קצת קלזיימר ושטייטל גלותי,
יש דיסקו ופופ, יש מוסיקת קאנטרי אמריקאית, ופזמונים בריטיים,
יש פיוטים, תפילות, ושירי ילדות וחגים,
יש להיטים, יש שירים שנשכחו,
ויש כאלה חדשים, יש בו מזרחית ויש בו ספרדית,
ואפילו היה לי רומן קצרצר עם מוסיקה הודית,
יש בו עומק ויש בו קיטש,
יש בו מקום לנעימות מעליות, וגם לקלאסיקות אמיתיות. 

ארבעה אמנים ליוו את החודש המוסיקלי האחרון שלי,
שונים זה מזה, מזרח ומערב,
בשפה, בגיל, בסגנון ובמוצא,
ארבעה זמרים מלאי כשרון שרו על אוזני וחדרו את ליבי,
והוכיחו לי שוב ושוב, משהו שידעתי תמיד,
שמוסיקה, מהלכת עלי קסמים.




ג׳ילברטו ג׳יל
למה? כי יש משהו מרתק בהצצה לתרבות זרה, והמקום, פנינה בפני עצמה.

כבר בהמתנה הארוכה לאולם באוקלנד, ברור לי שאני במקום הנכון, השפה הפורטוגזית עולה מכל מקום, מתגלגלת על הלשונות שמסביבי,
במהירות מסחררת ובתשוקה יוקדת, 
המונים, המונים מתכנסים לצפות בפלא של ג׳ילברטו ג׳יל וקאטנו וולוסו (Gilberto Gil, Caetano Veloso)
את הפאראמונט באוקלנד (Paramount Theatre) אני מכירה היטב, אפילו פגשתי לפני אי אילו שנים את האוצר האמנותי של המקום שוקד על עבודת שיחזור מוקפדת. 
האולם נבנה ב1931 בסגנון ארט דקו, כבר אז היה ברור לכל, כי מדובר בפנינה ארכיטקטונית יפהפייה ומרשימה בכל קנה מידה. 
בחזית החיצונית, ניתן להבחין בפסיפס צבעוני, המיתמר לגובה שלושים ושישה מטרים ונראה למרחקים.
בפנים, פואייה ענקי ותקרה בגובה שמונה עשרה מטרים, זהב והמון ירוק בעיניים, פסיפס ותחריטים, ששאולים ממוטיבים מיתולוגיים ומהתנ״ך, גופי תיאורה שלא נראו כמותם, וחומרי בניה יקרים מכל רחבי העולם.
האדריכל Pflueger תכנן מבנה יוצא דופן ושכר שורה ארוכה של אמנים, פסלים ומעצבים לקישוט ההיכל. הרעיון היה להקים היכל קולנוע, ארמון מחווה לתור הזהב של הקולנוע ההוליוודי. 
לא אלאה אתכם בפרטים, איך המקום נקלע לקשיים בימי השפל הכלכלי של שנות השלושים, ואח״כ שוב בשנות השבעים, ונסגר פעמיים, רק בשורה התחתונה ובסוף הטוב, 
כיום, מוכרז האתר כמבנה היסטורי לשימור,
הוא נוצץ ומרשים, משמש כמשכן הבית של הסימפוניה והבלט של אוקלנד, ומארח פסטיבלים בינלאומיים.

והאולם, חברים, יפה פי אלף מונים בהופעה חיה, ועוד יותר, כשקהל היעד הוא דרום אמריקאי.
יש משהו מעניין בהצצה לתרבות אחרת, בצפייה בהופעה בשפה זרה, מן כניסה לסיפור תרבותי מסקרן. ההתבוננות בקהל מרתקת לא פחות ממה שמתרחש על הבמה, 
הם צוחקים, הם מצטרפים בשירה ערה, הם רוקדים ומתנוענעים באגנם בסקסיות מפליאה,
אח... פורטוגזית! איזו מן שפה, ואני, איני מבינה אף מילה, 
אבל למוסיקה, כאמור, יש עלי כח, 
והצמד גיל וולוסו לוקחים אותי בגעגוע לברזיל, לסנטה תרזה,
לבאהיה, לריו, לקרנבל, לחופים, לברזיל,
אח ב ר ז י ל, ב ר ז י ל....!  
הצמד הכובש כרגע בסבוב הופעות בעולם,
בשנה שעברה הופיעו במולדת, 
לעקוב, ולרוץ בהזדמנות הקרובה.
והאולם, עבור תושבי העמק, מה שנקרא ׳מתחת לאף׳, יוסיף ארומה הסטורית לכל קונצרט, לכל מופע. ויש גם סיורים מודרכים כמובן.
ואת כל הטוב הזה, אני זוקפת לזכותו של דיוויד, שהמליץ בחום.
 Obrigado תודה!




רמי קליינשטיין
למה? כי הוא שר בשפתי שלי על מולדת אהובה, בבית של כולנו, בקהילה שלנו.

רמי מופיע במגרש הפרטי שלנו בזכות הICC, באולם בJCC, שהפך בית שני לקהילה הישראלית,
זוהי אולי הופעתו החמישית בעמק, בשנים האחרונות.
את השירים כולנו מדקלמים, את רוב הקהל, אנחנו מכירים.
הריגוש בהופעה של קליינשטיין הוא ריגוש אחר, הוא ריגוש של המוכר, של שפתינו, של פס הקול של חיינו. 
קליינשטיין שר בעצם אותנו את המשפחה, הבית, הגעגוע והמולדת,
כשהוא שר ׳מתנות קטנות׳, אני יודעת שזה הרגע הזה, 
מתנה קטנה ומיוחדת, הופעה נפלאה ומרגשת. 




אסף אבידן
למה? כי הוא הפתעה אחת גדולה, והאולם, גורם לי להרגיש אדג׳ית וצעירה.

לפני שנה הוא הפתיע אותי כשרכש אונליין כרטיסים לאסף אבידן, אז, עוד לא הכרנו אף שיר, לא ידעתי אפילו איך הוא נראה,
נסענו עד לסן פרנסיסקו השכנה, ושם במועדון, שנבנה בראשית שנות השלושים, Bimbo's 365 Club, בר מקסים ושירותים כמו של פעם, עם עמדות ׳פודריה׳ ואיזה חמימות אפלה,
שם פגשתי את אסף לראשונה.
האווירה הייתה מחשמלת, הקול היה אחר, חושני, מגרד את הבפנים, הכי עמוק שיש. ׳קול ג׳ניס ג׳ופלין׳ אומרים עליו המבקרים, והמבקרות פשוט מתמוגגות מהאיש.
אבידן לא שר בעברית, משום שכמו שהוא מגדיר את עצמו, הוא פשוט לא ׳זמר ישראלי׳, הוא ׳זמר מישראל׳, הוא חתיך ומביא בהחלט ניחוח זר ואחר, יש לו במוסיקה נגיעות מג׳מייקה (שם גר בילדותו), בלוז, וקאנטרי, ואפילו איזה רובד של מוסיקה צוענית או אירית. 
השנה, הוא כבר הודיע לי, ׳שרוני, הולכים לאבידן, נכון? תרשמי ביומן׳,
אני רושמת ועל הדרך מעדכנת שני זוגות חברים תאבי מוסיקה וחיים, אני יודעת שיהיו בעניין.
שוב, באותו המקום, שוב האפלוליות של מועדון מוסד, שוב, המונים בקהל, מכל העולם, צבעוניים, צעירים, 
אוהבי מוסיקה אדג׳ית, חצופה ומקורית. 
הפעם, אני מגלה שאבידן גם פילוסוף לעת מצוא,
והכי יודע לספר סיפור.
הוא מספר שבגלגול עצמי מצא שהוא שר כמו ׳חתול מילל׳, ועכשיו זה כבר פתיח לשיחה הזויה מעולם אחר, על מפגש סופני בין חתול לרכב בתנועה, וקול החבטה.  
משם, הוא ממשיך לשיחה על החיים, שיש בהם הכל, כמו בשירה, גם טוב וגם רע, גם אהבה וגם שנאה, גם יאוש וגם תקווה, גם חיבוק וגם קנאה, גם חולי, גם קושי, גם כאב, ׳החומרים שמרכיבים את החיים׳, אומר אבידן, והוא לא מתכחש לאף מרכיב של חייו.
ולסיום, כשהקהל קורא לו לשוב להדרן,
במחיאות כפיים סוערות,
הוא אומר שלא כל כך נוח לו עם זה...
׳זה כאילו אני אונס אתכם לאהוב אותי.....
אבל זה מה שמקובל אצלנו במקצוע, 
רוב הקולגות שלי עושים זאת...׳
הקהל מחייך ושוב מתאהב.
ביציאה, אנחנו מגלים עמק רב של פנים אהובות ומוכרות,
אגב, הופעות בכל רחבי העולם, לעיתים תכופות,
ובשוני המשובבת, שתיים בחודש הקרוב.
  



אנריקו מסיאס
למה? כי בעצם הוא ׳בית אבא׳, כי השפה מרגשת אותי עד דמעות.

מסיאס (Enrico Mecias) הוא פס הקול של נוף ילדותי, זמר אלג׳יראי צרפתי, שאבי חיבב עלי.
אני עוד זוכרת את התקליטים הקטנים שהביא משם, מאלג׳יר, עטופים בנילון מרשרש ובעטיפה צבעונית עם תצלום שלו, על תלתליו הכהים השופעים, ועיניו גדולות ושמו מתנוסס בצרפתית, במה שאנחנו קוראים היום מאוד ׳וינטאג׳י....׳
כשהוא שר על ירושלים, או על אהובתו, ׳האישה של החבר הכי טוב שלו׳, או על ׳המיליונרים של יום ראשון׳, או ואולי הכי, על ׳ילדי כל העולם...׳,
אני דומעת.
יש שם משהו נאיבי, עמוק ויחד עם זה, כה פשוט,
יש שם שירה של אהבה, שירה שורשית, ארצית, ערבה מאוד לאוזן שלי, שירה של יהודי כמה לישראל, שירה של אזרח העולם, חפץ שלום, שירה של אדם, אוהב, חושב, מרגיש, חווה, חי.
יש משהו במסיאס, שהוא עבורי, קצת משפחה, קצת מצפן,
והמון, המון אבא שלי. 
ולא, לצערי, לא ראיתי אותו בחודש האחרון, 
אבל כן הזדמן לי לרכוש כרטיסים עבור מי שידע להעריך, 
וגם חברי במולדת יכולים,
כחמש הופעות בחודש הקרוב,
שתים מתוכן, בתל אביב....! 
לכו עם ההורים.




Sunday, April 17, 2016

Less is more

או 
איך למדתי לארוז?




סיפור
בפעם הראשונה, שיצאתי את גבולות הארץ, 
(ולא, סיני לא נחשבת),
מלאו לי שמונה עשרה, 
מצאתי את עצמי בטרמינל הישן של נמל התעופה,
נוסעת צעירה ובודדה, לכמה שבועות,
לאן? תשלימו לבד, כמובן, לעיר האורות.
ארוזה כמו למלחמה, שתי מזוודות ענק,
׳שיהיה לי הכל...׳
כי מי יודע מה יהיה מזג האויר, חם או קר?
ואם יחליטו מארחי לקחת אותי לסוף שבוע בכפר? 
מה לובשים ביום, מה בערב, מה למוזיאון ומה למסעדה?
ובכלל, מה לובשים שם הפריזאים,
הדודות המבקרות, אחת לכמה חודשים מהבירה האופנתית, הביאו איתן ניחוח חו"ל,
נראה היה כאילו יצאו ממגזין 'בורדה' או 'לאישה'.
ואני, באותם הימים, הייתי ילדת פרחים זרוקה,
ג'ינס וטישירט מהוהה, חצאית הודית לבנה ארוכה, חולצה קטנה ונעלי בובה, גופיות סטן, שנרכשו בחנות מיוחדת בשוק הפישפשים, קפקפי עץ נוקשים על מדרכות, מוקסינים מזמש בימי החורף, ורוב הזמן מהאביב ועד שלהי הקיץ, כפות רגליים יחפות.
אז מה לעזאזל אורזים כשנוסעים מעבר לים?
לעיר גדולה וחגיגית, נוצצת ואירופאית....?
כבר אז למדתי על בשרי, כמה חשוב להשקיע באריזה איכותית, וכמה שונים הם חייו של 'עכבר הכפר' מזה של עכבר 'העיר'. 

מאז, עברו אי אילו שנים,
גמעתי מרחקים,
למדתי להסתדר כשאבדה לי המזוודה,
כשהיעד השתנה במפתיע,
או כשמזג האויר הפריע.
פיתחתי תחכום אריזה,
עם כל האביזרים, 
וכל ה׳חוסכי מקום וזמן....׳

חברים קבלו נא את שיטת ש׳ לאריזה, 
עד שבוע ימים בטרולי אחד.
שלושה טיפים בפוסט אחד,
1. שיטת נאווה
2. Mix & Match
3. שאלות ותשובות לענייני אריזות

שיטת נאווה לאריזה 
הטיפ הראשון, מוקדש לנאווה האהובה,
היא בוודאי מחייכת
מהעולם הבא.
'שרוני, את מכירה את המעטפות של Eagles Creek?', היא לוחשת על אוזני לפני למעלה מעשור. 
אין לי מושג על מה היא מדברת, אבל אם נאווה אומרת, אני מצייתת.
אני בודקת ומגלה להפתעתי כי רבה, שיטת אריזה מתוחכמת למדי, שכוללת מעטפות ופאוצ'ים במגוון גדלים וצבעים. המחיר, היה אז יקר להחריד, אבל נאווה שיכנעה אותי, שמדובר בהשקעה משתלמת וחד פעמית כמו מזוודה טובה או תיק גב.
(כהרגלה, גם בחשובות וגם בזוטות,היא צדקה!)
היום, יש כבר המון חיקויים מוצלחים, כמעט בכל חנות ובכל מקום במחירים בהחלט סימליים, ואין צורך לרכוש את המקור.



אז מה מיוחד בשיטה?
1. המזוודה מאורגנת ומסודרת, קל למצוא כל דבר.
2. הבגדים מגיעים מגוהצים, בדיוק כמו שנארזו.
3. הגעתם ליעד, לחדר מלון או לדירת אירוח? תוך דקות ספורות, אתם ממוקמים, אין צורך להוציא מהמעטפות, פשוט פותחים אותן, ומניחים על המדף, חוסך זמן יקר גם באריזה וגם בפריקה.
4. למטיילים עם ילדים, לכל בן משפחה צבע משלו למעטפה ולפאוץ', כך מאוד קל להתארגן למצוא ולשלוף סווצ'רים לקטן או מעיל לגדולה.


Mix & Match
מודה, מודה, מודה על חטא,
חטאתי בחטא היוהרה.
ובכן אני לתומי חשבתי, שהרעיון שלי, להניח הכל על המיטה, ולשחק עם מעט פריטים, וקצת צעיפים ואביזרים עם כל מיני הרכבים, כמה אני מתוכננת ומאורגנת. 
אבל אז גיליתי שמדובר בטרנד של ממש והמוני בלוגריות מעוררות השראה כותבות על אריזה ואופנה. 
עכשיו, אני ממש מכורה לכמה מהן באופן אישי, אני מודה!
ובכן, שלושה זוגות מכנסיים, חמש/ שש חולצות, שימלה אחת, 2 ג'קטים וקצת צעיפים ותכשיטים, יכולים להרכיב למעלה מעשרה סטים מקסימים....!
(אגב, קבלו עוד טיפ, בלבנים וגרביים לא חוסכים....!)
כמה טריקים כמו מעיל uniqlo מתקפל (לשקית בוריטו) או אפילו נעלי פלאטי מתקפלות, בכלל ישדרגו את האריזה. ועוד דבר, כל העיקרון עובד מצוין גם על גברים, ילדים ונוער, נכון לכל יעד (אורבני או חופי, וכמובן לא תופס כלל וכלל לחופשות סקי, ראו פוסט:-).
מתאים לכל מזג אויר, במזג חורפי, הולכים על שיטת השכבות, מוסיפים מעיל גדול, וממירים חלק מהחולצות בסוודרים. ובמזג אויר קייצי, אין בכלל בעיה, עד לשבוע ימים, הכל נכנס בטרולי קטן.
ואגב כך, כלל חשוב, בדקו את התחזית, יש לנו נטיה לארוז לפי זאת הנוכחית.
כלי רחצה, קונים באריזות זעירות לנסיעות,
גם בשמים יש בקטן, אפשר ואף כדאי למצוא אונליין.
אגב, הקרדיט והזכויות לתמונות המצורפות, לשתי בלוגריות נהדרות וממכרות. 
goodlifeforless.blogpost.com
ohhappyday.com




ולסיום, כמה שאלות מתבקשות....

1. ומה עם שופינג? תיק מתקפל לגודל של מחברת בעלות של עד $10 חובה בתחתית כל טרולי, כי אין שמחת טיול בלי חדוות שופינג לצידה.
אגב, עוד טיפ שאימצתי, אם אהבתי משהו בנסיעה, אני מיד מזמינה אונליין ושולחת הבייתה, אז גם מחכה לי הפתעה בסוף הטיול וגם לא סחבתי. הכלל הזה תקף בעיקר לרשתות אופנה, הלבשת בית או ספרים. לעיתים קרובות, הופתעתי לגלות שגם חסכתי באותה ההזדמנות. 
התיק המתקפל ישמש נהדר לכביסה, אגב, ישנם תיקים מתקפלים שמתלבשים על הטרולי, כך שאם תיק היד שלכם קטן, אפשר להכניסו פנימה, ולעלות עם טרולי ותיק יד לטיסה.

2. ומה עם נעליים? ובכן, תפסתם אותי, זהו אכן העקב אכילס שלי (תרתי משמע:-)
לא בטוחה עד כמה התשובה שלי מספקת,
נוסף על הנעליים שתנעלו, לפחות עוד שלושה זוגות, תלוי ביעד ובאורך ההליכות, כדאי שיהיו סניקרס נוחות, פלאטי, נעלי עקב, מגפיים או כפכפי אצבע (בהתאם לעונה). נעליים אני מכניסה או לשקיות בד, שליקטתי עם השנים. (מאריזות נעליים ומצעים)

3. נסיעות לישראל, תופס?
לא. גילוי נאות, המזוודה שלי מלאה במתנות.

4. ומה עושים, כשחברים מבקשים להעביר איזה דבר...?
ובכן, כל הפוסט מטרתו לומר,
"כל כך מצטערת, ארוזה בקטן, מה שנקרא, 'travel light', כך שהפעם, אין מצב:-)"

לנסיעות, טיולים וחגיגות!






Thursday, April 14, 2016

נבואת זעם, נחמה ומזון לנשמה




השבוע, ימלאו חודש ימים לגמילה הגדולה,
רק עכשיו, אני מבינה כמה אנחנו בני האדם,
אלופים בלסבך את החיים,
ממציאים תחליפים למה שלא באמת צריך,
מייצרים רעש רקע גדול שאמור לפצות על הריק.
בחודש האחרון, הספקתי ה מ ו ן,
למדתי שכשאני כאן ועכשיו, מפוקסת ובעניין,
אני מספיקה, אני משיגה, 
והכי חשוב אני מבסוטה.
הבנתי, שאני לא לבד בסיפור הגמילה,
ושמאז שנגמלתי, אני ממש לא לבד.
אני הכי מחוברת לעצמי, לאהובים עלי,
לחברים ולמשפחה,
למי שבאמת חשוב,
למה שאני באמת צריכה,
וכן, ככה זה גם עם חזרה בתשובה,
או בשאלה, הפכתי מטיפה,
איתכם הסליחה.

אז מה היה לי בשבוע שהיה?
או מה עשה לי את השבוע, ואיך את כל הטוב הזה,
אני מפזרת לכל עבר?
הרי לכם ניצוצות של אור ושל מחשבה.
חברים קבלו בפוסט שבועי יחיד,
נבואת זעם אחת (ספר),
ארוחה שהיא כולה נחמה, 
ותערוכה (בעצם שתיים) שהיא מזון לנשמה.
כמובן, שכולם רשאים להשתמש,
בין אם נגמלו ובין אם לא;-)
להגיב, לשתף ולחזור להיפגש,
ביום חמישי הבא, יש....!






נבואת זעם,
(או ליתר דיוק, ספר מומלץ),
'השלישי'/ ישי שריד
הוא אמיץ האיש הזה, הבן של, זה שכתב את אחד הספרים הכי מטרידים ומרתקים שקראתי לאחרונה. ולא, לא נשבתי מיד בקסמיו, זאת בהחלט לא 'אהבה ממבט ראשון....', לקח לי זמן. 'השלישי', הוא חזון אפוקליפטי על חורבן בית שלישי, שנכתב בגאונות, בידענות, בעיוורון, בפיכחון, בנאיביות, בפיקחות,
בנסיון להרעיד את אמות הסיפים,
את אמות המוסר, 
אותנו. 
ישי שריד כתב את האחד הספרים הכי מיוחדים בספרות הישראלית, והוא מיטיב לעשות זאת גם באופן תכני וגם בסגנון הספרותי.

הספר מתאר את עלייתו וחורבנו של בית המקדש השלישי, מנקודת מבטו של יהונתן בן יהועז, בנו הפיסח והנכה של המלך, שר הצבא והכהן הגדול, יהועז. מזכיר לכם משהוא?
לי הוא הזכיר את אלכסנדר ינאי וגם את הפוליטיקאים שלנו היום, מאחדים סמכויות מתמכרים לכסף ושררה, מרוממים עצמם מעם, נוהגים בארץ כבשלהם, והחוק לא חל עליהם. 
יהונתן, הנצר הנכה למשפחת המלכות,  כותב בשבי כשהוא חבול ופצוע, הוא מעלה את סיפור החורבן, את דברי ימיו, את ימי בית המקדש השלישי. ׳נולדתי בשנה השלישית לגאולה...׳ הוא מספר, ומיד אני שמה על ראשי את כובע היסטוריונית, וחושבת לעצמי על הפירודיזציה, על תחילתה של תקופה, על הספירה הנוצרית, היהודית וזאת של בית שלישי. סיפורו של יהונתן רוקד על ציר הרצף הכרונולוגי, מדלג קדימה ואחורה, עכשיו ומרמז על הבאות.
על ציר הזמן, עומדות שתי מלחמות הרסניות וביניהן, תקופת גאולה קצרה.
האירוע הראשון מכונה, ׳האידוי הגדול׳, מרמז על הפצצה הגרעינית, מלחמת גוג ומגוג, שהחריבה את ערי החוף, תל אביב, הבורגנות והחילוניות נמחו מעל פני האדמה, והפכו לפליטים, אבק אדם.
אחר כך באה ההתגלות והגאולה, יהועז בונה את בית המקדש השלישי ותחילתה של תקופת הפולחן הדתי והקרבת הקורבנות במקדש, ולסיום, דעיכתו וחורבנו של המקדש, עוד מלחמת חורמה של העמלקים עלינו, שוב תבוסה כואבת  ואסון לעם היהודי.


ביד אמן, משרטט שריד סיפור בלשון קדושה, בלשון מקראית, שמככבים בו, מלך כריזמטי, שר צבא, כהן גדול, הכהנים, הלויים, השכינה, האל, אומות העולם והעמלקים. יש בו בסיפור טוב ורע, עשה ואל תעשה, והם דיכוטומיים ונחרצים, ויחד עם זאת הם מעלים שאלות נוקבות על ׳הרשות נתונה..׳ על הבחירה, על יצר האדם, האם הוא טוב או רע מנעוריו?
מחשבות על נאמנות, על אמונה, על צדק, על ערכים, על חברות ומשפחה, על הקונפליקט התמידי שבין בחירה/ דמוקרטיה ודת.
לקרבנות, מקום מרכזי בסיפור, וההקבלה המתבקשת היא לקורבן שגובה הארץ שלנו, ושאלת השאלות שעולה מן השורות, האם יש ברירה?
הספר מתכתב בגאוניות עם ההסטוריה של העם היהודי, וגם עם ההווה שלו. יש בו התייחסות לחלומות הביעותים שלנו, לנבואות הזעם של הנביאים. יש מאחוריו סאב טקסט מרשים של תולדות העם היהודי, התנ״ך של התלמוד והמשנה, של האגדה והדרש, יש בו רמיזות למבשרי הציונות, לחילוניות, למלחמת העולם השניה, לשואה, לתקומה, לעקדת יצחק, ׳תנורו של עכנאי׳, חטא דוד ובת שבע. כל אלו לצד יחסי התפוצה והמרכז הרוחני, הפילנטרופיה היהודית והאיום בחרם על ישראל, מלחמת אחים, כתות וזרמים משיחיים, יש אפילו, תינוק שאומץ והובאה לו מינקת כמו משה, ונקרא שמו  ׳יגאל״ ומי יודע אולי הוא עוד יגאל את עם ישראל, וחוזר חלילה. 
אני קוראת את הספר עם תחושת אי נוחות, מן הרגשה מוזרה שכבר היינו כבר כאן, בדיוק כאן, ממש, שעמדנו כאומה וכתפוצה בכל הצמתים, שנבחנו כבר בכל המבחנים, ושוב נכשלנו.
ואולי נבואת הזעם הגדולה ניתנה בתיאורים המצמררים והמפורטים על הקרבת הקורבנות (שכמעט הפכו אותי צמחונית....) ואולי, באלוהים הלכוד במקדש, שעל אף שמשביעים את רעבונו בקורבנות חיות ואדם (החיילים שנשלחים לקרב) אינו בא על צרכיו.
המסר הוא מאיים ומפחיד, אל לנו לקדש את המקום, (תרתי משמע), יש לקדש את החיים. 
חובת קריאה, אם כי לא פשוטה.



תערוכה לנשמה 
(או ליתר דיוק, שתיים במחיר אחד....)
bouquet of art
איך יודעים שהגיע האביב? בודקים היטב את קטלוג התערוכות של ה De Young, מחפשים את bouquet of art, או במילים אחרות, תערוכת הפרחים, מזמינים כרטיסים ומתענגים.
(אגב, אורך התערוכה, רק שבעה ימים, ומומלץ להגיע בימים הראשונים).
התערוכה הזאת מפליאה אותי בכל שנה מחדש, היא מזמנת חוויה אסתטית יוצאת מן הכלל של צבע, צורה, של קומפוזיציה ופרספקטיבה. עשרות סידורי פרחים בשלל צבעים וזנים מתכתבים עם אמנות המוזיאון ומפיקים חוויה על חושית של אסתטיקה וסטייל.
יש בסידורי הפרחים מן עומק, שמאפשר התבוננות אחרת על היצירה. בין הפרחים לאמנות מתקיים איזה דיאלוג עדין שבין נפלאות הטבע ליצירתיות האדם, מן מימד נסתר שבין גאוניות הבריאה לדמיון בר השראה. בכל שנה מחדש, אני יוצאת משם, כשליבי עולה על גדותיו, בניחוח אביב, בשמחה עיצובית.
בכל שנה, אני עושה בדיוק אותו דבר, רצה משם לקנות זר צבעוניים, וליבי מלא שיר.
וטיפ מפנקסה של מעצבת, כדאי גם כדאי לאגור מיכלי פח, צינצנות זכוכית, ספלי תה  סבתאיים משוק הפישפשים, קומקומי תה עתיקים וכאלה מכסף, ולהתחיל להעניק תשורת פרחים הכי אישית והכי מלבבת.



Oscar De La Rente
אין על תערוכות האופנה של הDe Young, יש בהן תמיד משהו גרנדיוזי, מעולם דמיוני שכולו פאר מוגזם.
שורות, שורות של דוגמניות בובות, בשלל עיצובים של גאון האופנה, כולן שדופות, ענוגות, יפהפיות, עוטות על גופן שמלות נשף מרהיבות.
שלל צבעים מקשטים את החלל, אדום בוהק, כחול רויאל, צבע פנינה, תכלת מלכותית, אפרפר מתחכם, זהב בוהק, שחור קלאסי ורדרד בתולי, לבן טהור. שלל עיצובים נוצצים למרחקים, מחוכים, סטרפלס, גזרות צמודות ורחבות, נשפכות ומינימליסטיות, מהמערב, מהמזרח הרחוק, מעולם העסקים, מהחוף הכחול.  
אין ספור בדים וטקסטורות, שיפון וטאפט, משי וריקמה, וגולת הכותרת, התצוגה של שמלות האיימי והאוסקר, לצד הקרנת הסרט, היישר מארכיוני הוליווד. 
אנחנו נעצרות שם לדקות ארוכות,
׳תגידי׳ אני שואלת את בת', ׳איזו היית בוחרת לאוסקר השנה?׳
והיא לא מתבלבלת ומיד יורה, ׳את האפורה כמובן....ואת?׳ ,
׳אני הייתי הולכת על השחורה, לו רק היית משאילה לי איזה חמישה שישה אינצ׳ים מהגובה שלך....׳
חגיגה לא רק לכל אישה, לאמא ולבת,
למתבגרות, לחמות, לחברות, וגם לגברים, חובבי שיק וסטייל,
ים של השראה הישר לנשמה,
לא ללכת, לרוץ!



מזון לנשמה
(או ליתר דיוק)
סדנת בישול/ איילת נוחי
ובכן, זה לא סוד שא׳ מכור על מוס השוקולד של איילת, ולא רק על הקינוחים, מספיק שאגיד ׳איילת תכין, הכינה, בישלה או אפתה...׳ והוא ימצא את עצמו הכי קרוב לשולחן.
התמזל מזלי והייתה לי פעמיים איילת בשבוע אחד.
פעם ראשונה, בזכות חברה יקרה, שהזמינה קבוצת נשים איכותית לסדנת בישול ביתית. ובפעם השניה, בזכות איילת, האחת והיחידה, שכבר לפני חודש הכריזה שאנחנו מוזמנים לארוחת שבת לבבית וחמה. 

כשאני מתייצבת לסדנת הבישול אחרי סבב נשיקות ובאיחור לא אופנתי, אני פוצחת בהצהרת כוונות, ׳חברות, באתי לאכול, לא לסכם ולא לרשום.....׳ 
אני מתבוננת באיילת מהופנטת, כמה מנות היא מלהטטת, שפית כלבבי, בלי פינפונים, בלי רוח ובלי צלצולים, נותנת ׳טיפים׳ לעצלנים, איך אפשר לקצר תהליכים. ואולי מה ששובה את ליבי הכי, שהיא מבשלת כמו אצלנו בעדה, כמו ממה, כמו אמא שלי, כמו דודה ג׳ילברט, איך שמרגיש לפי התחושה.
היא מרימה מנות גורמה אנינות מוגשות בסטייל איילתי מינמלי ונוצץ.

כעבור שלושה ימים, עת שקעה השמש בערוב יום השישי, אני נתקפת געגועים. הריח הבוקע מן הבית, נישא ברוח, מעיר זכרונות, מעורר ערגונות (כל הזכויות שמורות למאיר:-). בקיץ האחרון למדתי מחגית אברון, שיש לתופעה אפילו שם, 'אפקט פרוסט', כמו בסרט 'רטטווי'. אני מיד אומרת לאיילת, "ניחוח מטבחה של אמא שלי בערב שבת..."
אינספור מנות עומדות על האי במטבח, בשר אדמדם, לזניה נפלאה, סלט מסולק עם גבינות עיזים, דג כזה, ועוד מזה וגם מזה, בשפע ונדיבות, השולחן ערוך בחגיגיות וסטייל, בעידון, שאין כזה דבר.
לילדים, היא מסדרת שולחן מליגה אחרת, עם אוכל עבורם, כזה שילדים טורפים. וחכו, חכו, טרם הגענו לקינוחים.... קרם ברולה, שניצרב במקום, קרמבל תפוחים ופירורים, מוס השוקולד הידוע, בראוניז׳ ופירות, בבקה שוקולד וכזאת עם קינמון...! הכל בכלים קטנטנים, אישיים שקופים וגם לבנים במגשים נפלאים.... אני מתעלפת. 

עכשיו, נסתרות דרכי האל,
ולפני שנלטשות אלי עיניים מקנאות,
גילוי קצר ונאות.
לצערי כי רב, לא אכלתי דבר בשתי הארוחות....
בראשונה, לא הספקתי כי נחפזתי לאירוע אחר,
ובשניה, תקפה אותי מגרנה משביתת תיאבון.
וכך, כמעט ונשארתי עם חצי תאוותי בידי,
אבל איילת, כמו איילת,
ציידה אותי במשלוח מנות לי ולבנות,
ובאדיבותה הרבה, הואילה לחלוק אתכם מתכון.


לזניה דלורית של איילת
מצרכים:
4 כוסות דלורית
1/2 בצל
50 גרם חמאה
חבילת לזניה מוכנה לאפייה
חצי כוס שמנת מתוקה
טימין
פלפל שחור גרוס
מלח
צ'ילי
הוראות הכנה:
1. במחבת קטנה, יש לטגן את החמאה, הבצל, המלח הפלפל והצ'ילי, כשהבצל מזהיב, להוסיף את השמנת המתוקה, לבשל על חום נמוך כעשר דקות.
מוכן? מצוין....יש לעביר למיקסר לבלילה יותר עדינה.
2. את הדלורית יש לבשל כעשר דקות בתיבול של המלח הפלפל והצ'ילי, מוכן למיקסר.
(איילת מודיעה שאפשר לחסוך את שטיפת המיקסר בין לבין, במילא בבטן הכל מתערבב:-)
3. בתבנית אפייה יש לפזר מעט מהשמנת, עלי לזניה, רסק כתום, שמנת וחוזר חלילה, לפחות כארבע פעמים.
4. לסיום, יש לשפוך על הכל את השמנת ולהוסיף גבינת פרמזן.
5. אפייה של כחצי שעה בתנור (כשהתבנית מכוסה בניר אלומיניום), 
בחום של 400F שזה בערך 180C,
כעבור חצי שעה, להוריד את הכיסוי, לעוד עשר דקות הזהבה.
זהו חברים, עם יד על הלב,
זה ממש לרמתי, 
בקטנה, טעים ומרשים.