Sunday, September 6, 2015

מזמור לעוזרת




׳יש לי עוזרת היום...׳ 
,אומרת לי אמא שלי, בארשת חשיבות
.בשיחת טלפון מהקצה השני של העולם
אני חייבת לסגור, להכין לה את הבית...״'
,ורק אבא שלי, עד למחול השדים
,שעתיד להתחולל עכשיו, של סדר ונקיון
:-)שלאחריו, הבית יראה בדיוק כמו אתמול ושלשום
.כי הבית של הורי תמיד נקי ומצוחצח
,אלא שאימי האהובה, מעולם לא זקפה את הזכות הזאת לה
.היא מרכינה ראשה בהכנעה מול העוזרת החדשה
,ומסבירה לי שביום שישי
,היא ממש לא יכולה שנפגש
.כי זה היום של העוזרת
,ולא, היא לא יכולה לבטל או לדחות כי
׳אין לך מושג כמה קשה למצוא עוזרת היום....׳
,ואני, אני באמת לא האמנתי
,ואפילו קצת לגלגתי, ובשרוניות מפורסמת
,כתבתי פיליטון, שמתאר את מערכת היחסים המורכבת
.שבין אמא שלי לעוזרת

,רק שבועות אחר כך, כשעמדתי בפני אותו העניין
,במולדת האהובה
.הבנתי את הדברים לאשורם
,כי באמריקה, עוזרת היא עוזרת
אבל בישראל, היא מצרך יקר המציאות
.ומאוד מבוקש
,ראשית, גיליתי, מי חברת אמת
,למי אין בעיה להמליץ על העוזרת שלה
.ומי שומרת על המידע ומחרישה כאילו היו בידה סודות מדינה
אחר כך, גיליתי להפתעתי, שגם אם קבעתי מפגש, שעה ומקום, הרי שהפגישה היא בגדר "אולי" ו"נזרום", ואין הכרח שאכן העוזרת תבוא.... וכך, ביליתי יומיים תמימים בהמתנה, ואחרי שהושבו פני ריקם, הגיעה שיחת טלפון מפתיעה, מאישה יקרה, והודיעו לי שזכיתי בפיס
עוזרת מדופלמת, שהיא גם שפית לעת מצוא ותחביב
(....מהעדה הנכונה, (רמז קל: לא פולניה
,תכבד אותי בביקור
,ואם אעבור את המבחן
,ואם, ואם, ואם
.היא אולי תסכים
.התכוננתי לביקור, בדיוק כמו אמא שלי
,איבקתי, ניקיתי, סדרתי, ארגנתי
,לבשתי את מיטב מחלצותי
,התאפרתי, חייכתי עד שכאב לי הפה מרוב מאמץ
,העמדתי את הילדים בדום מתוח ובהקשב
,ביקשתי, שיראו לה איך הם מחונכים היטב
 ,כמה הם מתחשבים ועוזרים
,וכמה הם מנומסים ואדיבים
,ונערכתי לראיון, כאילו מלכת אנגליה
.בכבודה ובעצמה ירדה להמון

,ואז היא הגיעה
,עוד לפני שפתחתי את הדלת, היא כבר התלוננה
׳חצי שעה שאני מצלצלת, בחום הזה
ולא פתחתם לי.....׳
,מיד פתחתי במונולוג מתנצל
,מסבירה, שלקטנה היא בוקר קשה
,ובגלל הבכי, לא שמענו את פעמון הדלת
.כן, גם אצל האשכנזים זה קורה
,בדיקה של הנייד, בזוית העין
.הוכיחה, שהיא המתינה בדיוק דקותיים
,אבל הי... על משקל ׳הלקוח תמיד צודק׳
.העוזרת ת מ י ד אומרת אמת

,עכשיו התפנתי לשיחה, ראיינתי את העוזרת
,שמפאת כבודה
(...וגם כי אולי היא קוראת בלוגים בעבודה)
.אחסוך מכם את שמה
:ואז היא התחילה
,׳אני לא עושה חלונות, לא עושה מרפסות
אני לא עושה שרותים, וגם לא רצפות....׳
,ואני, כולי מכשכשת בזנב
,ושואלת בחינחון מלא, שרק לא תנטוש
׳איך את שותה את הקפה...?׳
,והיא עונה בפירוט רב, עם חלב מוקצף ועם כפית סוכר
יש לך סוכר חום, נכון...?׳
  ,׳בטח׳,  אני עונה, במתק שפתיים
....׳רק סוכר חום אני קונה
רוצה עוגה? מאפה בית כמובן....׳
,בהתרפסות מיוחדת
.ששמורה רק למי שמבינה את חשיבותה של העוזרת
,אני פורסת בנדיבות פרוסת עוגה
,ומניחה אחר כבוד בצלחת מאוד יפה
.דובדבן לקישוט, כיאה לבת מלכות
,לפני שהיא נענית לחינחונים, עולה שאלת המחיר
,היא כמובן נוקבת במחיר גבוה בעשרים אחוזים מהמקובל
(הבינה כבר כמה המצב נואש)
.ואני מיד עונה, שאשלם אפילו יותר, אם אהיה מרוצה
,ואז היא מודיעה, שהיום היא לא מתחילה לעבוד
,היא באה רק כדי לבדוק את התנאים והמקום
,ושעברנו את המבחן
,ויפה איך שאנחנו שומרים על הבית כל כך נקי
.והיא תתחיל בשבוע הבא
,ועד אז, היא מבקשת שלא נלכלך, שהכביסה לא תיערם
,שנשלם מדי פעם, את התעריף הגבוה
׳כמו שהבטחת....אה  ורק מזומן!׳
,׳כמובן׳, אני עונה וחיוך רחב מתפשט על פני
.כאילו זכיתי בפרס מיוחד


,בשבוע אחר כך
,כבר לא ברור מי עובד אצל מי
,היא מגיעה באיחור לשעה קלה
.מבקשת את הקפה והעוגה
,משנה את ערוץ המוסיקה
על בני בכורי, היא מורה לכוון את הטלוויזיה לערוץ השני, ולהגביר את עוצמת הקול לעוצמה המירבית. כשאני שואלת בעדינות ומפאת
הפחד בטקסט מרמז: 'שטפת את
'?...הדק 
נראה לך...?׳'
,היא עונה בעצבנות וצעקה
׳זה לא במזגן....בחום הזה?׳
׳מעל ומעבר עשיתי בשבילך...!׳
,ואני, מיד פורצת בשיר הלל
,בתחנונים, ברכות ומחמאות
 ,הכל אעשה בעבורה
,רק שלא תלך
,הכל אני מוכנה
.חוץ מלחפש עוזרת חדשה


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.