Thursday, August 7, 2014

בראש טוב




  
את ראש פינה אני אוהבת עוד מקדמת דנא,
מימים במדי צבא, קורס חוו׳יה, קורס קצינות, סדרות חינוך והדרכות, 
עת השתחררתי, נהגתי להדריך שם קבוצות מטיילים,
כעבודה (חלטורה) של אחרי השירות הצבאי.
אחר כך נשבתי בקיסמה, כיעד לטיולים חורפיים רומנטיים בשניים,
עם חברים וכאמא צעירה עם פעוט במנשא.
כל כך שמחתי לשוב אליה עם הילדים, לספר את סיפורה.

ראש פינה מעוררת בי התרגשות רבה, 
כי יש לה סיפור, אותנטיות וסטייל.
כי להבדיל ממתחם התחנה ושרונה,
בהם שיחזרו כל כך יפה, 
ואחר כך מיקמו רשתות מסחריות,
והרסו את הקסם במחי יד.
בראש פינה, נשאר עד היום טעם של אז.
שרידי המושבה, בתי הראשונים, מבנים ציבוריים, 
שכיות חמדה טובלים בשיחי בוגונווילה, גרניום וירוק עד,
לצד אומנים ואמנים בני המקום, שעדיין חיים כאן,
ויוצרים במבני אבן בחדווה וברינה,
מלאכת השימור כאן הצליחה לאין שיעור,
בעיקר כי הופחה רוח חיים חדשה,
במושבה נושנה.




אנחנו מתחילים את הסיור שלנו בחזיון האורקולי בבית הפקידים.
אחר כך יתבדח בני בכורי על חזיונות אורקוליים במולדת,
על האנכרוניזם, המיתוס והפאתוס, וחוק ההתיישנות שאמור לחול עליהם.
אני אחייך, וכמדריכה מנוסה, אוביל את בני משפחתי,
(הכוללים את א׳ הציניקן, שני מתבגרים וילדה אחת), 
אחר כבוד למדרגות מוצלות, צופות על בית הקברות.
שם, בנוף פסטורלי ירוק, בשקט ובניחותא,
נספר על הישוב החדש והישוב הישן, ומה שבינהם,
על העליה לקרקע, על ההיאחזות והדבקות באדמה,
נדבר על הקשיים הכלכליים, על המלריה והיתושים, על השכנים הערבים,
על המתח שבין הישובים, על הביצות, על אדמת הטרשים והתנאים הקשים.
על הברון הנדיב המושיע ופקידיו הקשוחים.
(באופן מפתיע או לא... גם היום מתמודדים עם אותם הקשיים...)
נקרא מקור ראשוני מספרו של זאב ענר,
(׳לטייל עם הסיפורים׳, פק״ל חדש אצלי בתרמיל ;-)
עד שהציניות של א׳ והמתבגרים תכניע אותי,
ונעבור לתחנה השניה, היא בית הכנסת
מקבלים מפתח ומסיירים לבד, 
מציצים בחלונות אל הקברים והמדרון,
ארון הקודש והפרוכת, אוירת קדושה,
ואופס, אנחנו כבר בתחנה הבאה.


הפוגה קטנה ב׳שוקולטה׳ לקפה ועוגה,
הבנות מתענגות על שוקולד נפלא, מסתבר שמייצרים ממש כאן,
אבל המלצרית אומרת בחוסר סבלנות ׳לא עכשיו... ׳
ואני רק מפנטזת, איזה נחמד היה לו היינו מתנסים בעבודה מתוקה.
לסטודיו של אפרת, מוליכות אותי רגלי כמעט מעצמן,
קרמיקאית מקסימה, דור שישי למייסדי ראש פינה! 
כלי אירוח שובים בכחול ואבן טבעית, מחירים בהחלט שפויים,
של יצירה כל כך ארצישראלית, אני מתמוגגת... 
יש משהו בחומר החם, שכבש את ליבי די מזמן.
אני פוצחת בשופינג שמח, כלים לזיתים ולחרצנים, 
פמוטים לשבת, קעריות חינניות,
תבנית אפיה, ועוד מתנה...(רותי, את ברת מזל!)
אחר כך תסביר לי רונית, שהאסכולה החביבה על קרמיקאים גליליים,
מוצאה בתל חי, ואני משיבה לה שכך או כך, אני פשוט אוהבת קרמיקה!
מול הסטודיו של אפרת,  עוד חנות מטריפה, ׳בדבדים׳
מקום שכולו בד, תיקים, צעיפים, סינרים וארנקים קטנים,
חגיגה של צבע ומרקם. ויש כאן צעיף שרוצה ללימי, 
אז אספנו אותו תכף ומיד...
ועוד חנות חיננית לאהילים מניר ממוחזר, 
העין אינה יודעת שובע ואני עוד סקרנית לטעום ולהתנסות,
וכבר נושאות אותי רגלי בעקבות השלטים והריחות, 
אל ׳הבאר׳, גלריה לאומניות וטעמים.
ריבות, ממרחים, ליקרים ורטבים, הכל בכל,
יבול גלילי ותוצרת מקומית.  
סיגל עשת מעודדת אותנו לטעום ולדגום, מה הפלא ששוב ידי מלאות.
עכשיו אני למדה, שאפשר להזמין אונליין לפני חג או חגיגה,
וסיגל תשלח מתנה בדואר ישראל, באריזה יפה.
ובכן, רשמו לפניכם וזכרו את זאת ההצעה לראש השנה הקרב ובא.
עוד קרימקאית מוכשרת בשם ענבר, שמוכרת יופי של דברים,
ועורכת סדנאות קדרות נפלאות לזוגות ומשפחות.
לא רחוק, החנות הנפלאה של נטע רמון, רונית עורכת לי הכרות,
עם אישה יפה, יפה. שנים על הקו, הודו- סיני,
הולדו מעצבת מוכשרת אוהבת סביבה ואדם.
עיצובים ישראליים, בדים- משובחים.
ואני מתחדשת בשימלה לבנה מאוד מחמיאה. 
עוד צורף אומן, הצצה לפסלים של נגה הררי אורן,
וכבר נושאות אותנו הרגליים בעקבות הריח לנילי והסבונים,
 Nili Soap נילי מסבירה לנו על תהליך ייצור הסבונים הרפואיים, 
היא נותנת לקטנה להריח, לחוש את הדונג מהכוורות,
ממש סיור hands on, וגם ממנה אני יוצאת ברכוש רב,
סבון פילינג, חמאת גוף, סבון לאקנה, ושתי סבוניות 
קרמיקה מ ק ס י מ ו ת! 
אבל גולת הכותרת של הביקור, הם ההסברים, 
הריחות והצצה לנילי כותשת צמחים לסבונים שלה.
בדרך החוצה, אנחנו נעצרים ב׳כרים׳.
מתפרה ססגונית לכריות וארנקים. 
שפע בדים וחוטים במבנה אבן משכבר הימים,
עכשיו כבר יש לי רעיון... יום של סדנאות ויצירה
בראש פינה החיננית, שוקולד, קדרות, סבונים,
יין ונרות, ציור חי במושבה או סדנת צילום, 
יום שכולו הסטוריה ואמנות.
ועוד רעיון מבליח לי בדרך חזרה, שרק משמות הרחובות,
ניתן להרכיב סיור מעמיק ואחר, למשפחות נטולות ציניות.
עוד עצירה בגלריה, צילום בצל התאנה, שריגי גפנים,
אוירה קסומה ואנחנו חזרה למלון להפוגה קלה.






על ׳אחוזת תמרין׳ המליצו בחום הגבירצמנים,
מלון בוטיק מדוגם בן שבעה חדרים, 
צופה לנוף על גבעה, בהרחבה החדשה של ראש פינה.
בריכה קטנה, מטבח עם ניחוחות אפיה,
פירות העונה ושתיה קרה, מוצעים לאורחים לאורך כל שעות היממה.
אנחנו מתמקמים לשלושה לילות בחדר רחב ידיים, כולנו,
מתרגלים עיקרון הרצף וגיבוש משפחתי,
חוויה לגמרי חד פעמית.
ארוחות בוקר דשנות אנחנו סועדים בצוותא בסלון הביתי בתמרין,
עם מרפסת רחבת ידיים, משקיפה לנוף ציורי.
מוכרחה להודות, שהיה עדיף לו היה במבנה משוחזר,
או עם הסטוריה וסיפור, אבל אין על הפינוק...

שלוש ארוחות ערב הזדמנו לנו כאן, 
אפשר למקם אותן על קו רצף של מחיר וסטייל.
עמבורגר - מסעדה עממית יחסית למטה בקניון, אוכל טרי וטוב,
כל אחד מוצא את מבוקשו, אבל ברקע טלוויזיה ומונדיאל, 
מה שמוריד מיד את ניקוד האווירה...
ג׳עוני- בבית אבן מקסים עם חצר חיננית, ארוחה מאוד טעימה,
לכל המשפחה, בלי פינפונים ובלי עניינים 
ועם משחקי חשיבה, שמרתקים את הילדים.
מוסקט- במלון מצפה הימים, מלאת חשיבות עצמית, 
הכל אורגני, גידולים מקומיים, יקר להחריד, אבל מוכרחה להודות,
שאנין וטעים והנוף, פשוט מרהיב....!
סטייקים עסיסיים, תמנון עם פלפל חריף, דג בגריל,
ולקינוח מוס קפה טעים ביותר. א׳ חולק על ההמלצה,
העניק לג׳עוני את הכתר והבכורה.

ורונית אהובתי, חברתי / אחותי המקומית
ממליצה על
סיציליאנו הקטנטנה לפיצה טעימה, 
על מסעדה מזרחית משובחת בצומת עמיעד,
אבו סאלח, סעדנו שם איתם בשנה שעברה,
היה נ ה ד ר!
חומוס אוסול- לחובבי הז׳אנר,
חסכתי את המידע הזה מא׳:-)
פשוט כי ידעתי שאין ברירה,
ונאלץ לפקוד את המקום לפחות פעם אחת....
רונית גם המליצה על ג׳עוני,
מוסקט האנינה, ועל פתפותים,
קפה מאפיה בבית אבן,
בית המכס הישן, 
ומיד אני שמה פעמי לזאת האחרונה,
עם הבנות מתיישבת על כריות ורודות, 
הן על מאפה תרד וגבינות,
ולקינוח כדורי שוקולד,
אני מצטיידת בתערובת דגנים לסלט, בקרקרים כוסמין,
ובעוגת שוקולד, רק תבואו לבקר,
עם הקרמיקה, הרטבים,
הריבות והמאפים,
כולי ערוכה לאירוח בראש טוב,
תוצרת ראש פינה האחת והיחידה....
מי מצטרף לכוס יין לעת שקיעה?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.