Thursday, April 28, 2016

ג׳ילברטו, אנריקו, רמי ואסף




מוסיקה, יש לה עלי כח. 
היא מהלכת עלי קסמים, עושה בנפשי שפטים,
יש ביכולתה להרנין לי את ציפור הנפש,
או לסגור עלי ביתמות כואבת,
לקחת אותי למסע במקומות, בזמן,
בתחנות השונות של חיי ולא רק, 
מוסיקה, יש בכוחה להביא אלי ניחוחות וטעמים,
והם כל כך מוחשיים,
עד שהם צורבים את שפתותי,
מרפרפים לי את זכרונותי.
מוסיקה יש לה כח עלי,
כמו אבקת פלא, היא נוגעת בנימי נישמתי,
משחררת איזה אנחת רווחה או מעיקה בצער בדידותי,
מוסיקה מעוררת עלי את סקרנותי,
לחיים אחרים שלא ידעתים,
לתרבויות רחוקות, לשפות מתגלגלות, לארצות זרות,
לצבעוניות של אנשים ורחובות, 
לתקופות שחלפו, לקולנוע, לאמנות, לתיאטרון,
מוסיקה מעניקה לדמיון שלי, דרור גדול.
אבל לא רק עלי,
יש לה למוסיקה כח על כל בני האדם ועל החי.
ומה שמפתיע במיוחד בשיר הזה של חיי, 
שאני חסרת כל כישרון מוסיקלי בסיסי,
זייפנית מדופלמת, לא בקיאה בקלאסיקה,
חסרת מה שנקרא ׳אוזן מוסיקלית׳,
ולמרות הכל, אין זה מפריע כלל וכלל, 
לצלילים, להיות שלי, איתי, בתוכי, 
ללוות אותי בפס קול של חיי, בעצב, בשמחה,
בגעגוע, באהבה, בתשוקה, ברגיעה, בעננה,
בלבטים ומחשבה, בהבלחה של החלטה.
פס הקול שלי הוא רב גווני,
יש בו פסיפס של לחנים ומזמורים,
יש בו שירי ערש באידיש, חפלות אלג׳יראיות, מימונות מרוקאיות,
יש בו שנסונים צרפתיים, יש בו מוסיקה ישראלית מקורית,
יש בו שירי תנועה, ו׳אנו באנו של קום המדינה׳,
יש בו נגיעות ברזילאיות,
יש בו נענוע לטיני, וריקוד צועני,
יש קצת קלזיימר ושטייטל גלותי,
יש דיסקו ופופ, יש מוסיקת קאנטרי אמריקאית, ופזמונים בריטיים,
יש פיוטים, תפילות, ושירי ילדות וחגים,
יש להיטים, יש שירים שנשכחו,
ויש כאלה חדשים, יש בו מזרחית ויש בו ספרדית,
ואפילו היה לי רומן קצרצר עם מוסיקה הודית,
יש בו עומק ויש בו קיטש,
יש בו מקום לנעימות מעליות, וגם לקלאסיקות אמיתיות. 

ארבעה אמנים ליוו את החודש המוסיקלי האחרון שלי,
שונים זה מזה, מזרח ומערב,
בשפה, בגיל, בסגנון ובמוצא,
ארבעה זמרים מלאי כשרון שרו על אוזני וחדרו את ליבי,
והוכיחו לי שוב ושוב, משהו שידעתי תמיד,
שמוסיקה, מהלכת עלי קסמים.




ג׳ילברטו ג׳יל
למה? כי יש משהו מרתק בהצצה לתרבות זרה, והמקום, פנינה בפני עצמה.

כבר בהמתנה הארוכה לאולם באוקלנד, ברור לי שאני במקום הנכון, השפה הפורטוגזית עולה מכל מקום, מתגלגלת על הלשונות שמסביבי,
במהירות מסחררת ובתשוקה יוקדת, 
המונים, המונים מתכנסים לצפות בפלא של ג׳ילברטו ג׳יל וקאטנו וולוסו (Gilberto Gil, Caetano Veloso)
את הפאראמונט באוקלנד (Paramount Theatre) אני מכירה היטב, אפילו פגשתי לפני אי אילו שנים את האוצר האמנותי של המקום שוקד על עבודת שיחזור מוקפדת. 
האולם נבנה ב1931 בסגנון ארט דקו, כבר אז היה ברור לכל, כי מדובר בפנינה ארכיטקטונית יפהפייה ומרשימה בכל קנה מידה. 
בחזית החיצונית, ניתן להבחין בפסיפס צבעוני, המיתמר לגובה שלושים ושישה מטרים ונראה למרחקים.
בפנים, פואייה ענקי ותקרה בגובה שמונה עשרה מטרים, זהב והמון ירוק בעיניים, פסיפס ותחריטים, ששאולים ממוטיבים מיתולוגיים ומהתנ״ך, גופי תיאורה שלא נראו כמותם, וחומרי בניה יקרים מכל רחבי העולם.
האדריכל Pflueger תכנן מבנה יוצא דופן ושכר שורה ארוכה של אמנים, פסלים ומעצבים לקישוט ההיכל. הרעיון היה להקים היכל קולנוע, ארמון מחווה לתור הזהב של הקולנוע ההוליוודי. 
לא אלאה אתכם בפרטים, איך המקום נקלע לקשיים בימי השפל הכלכלי של שנות השלושים, ואח״כ שוב בשנות השבעים, ונסגר פעמיים, רק בשורה התחתונה ובסוף הטוב, 
כיום, מוכרז האתר כמבנה היסטורי לשימור,
הוא נוצץ ומרשים, משמש כמשכן הבית של הסימפוניה והבלט של אוקלנד, ומארח פסטיבלים בינלאומיים.

והאולם, חברים, יפה פי אלף מונים בהופעה חיה, ועוד יותר, כשקהל היעד הוא דרום אמריקאי.
יש משהו מעניין בהצצה לתרבות אחרת, בצפייה בהופעה בשפה זרה, מן כניסה לסיפור תרבותי מסקרן. ההתבוננות בקהל מרתקת לא פחות ממה שמתרחש על הבמה, 
הם צוחקים, הם מצטרפים בשירה ערה, הם רוקדים ומתנוענעים באגנם בסקסיות מפליאה,
אח... פורטוגזית! איזו מן שפה, ואני, איני מבינה אף מילה, 
אבל למוסיקה, כאמור, יש עלי כח, 
והצמד גיל וולוסו לוקחים אותי בגעגוע לברזיל, לסנטה תרזה,
לבאהיה, לריו, לקרנבל, לחופים, לברזיל,
אח ב ר ז י ל, ב ר ז י ל....!  
הצמד הכובש כרגע בסבוב הופעות בעולם,
בשנה שעברה הופיעו במולדת, 
לעקוב, ולרוץ בהזדמנות הקרובה.
והאולם, עבור תושבי העמק, מה שנקרא ׳מתחת לאף׳, יוסיף ארומה הסטורית לכל קונצרט, לכל מופע. ויש גם סיורים מודרכים כמובן.
ואת כל הטוב הזה, אני זוקפת לזכותו של דיוויד, שהמליץ בחום.
 Obrigado תודה!




רמי קליינשטיין
למה? כי הוא שר בשפתי שלי על מולדת אהובה, בבית של כולנו, בקהילה שלנו.

רמי מופיע במגרש הפרטי שלנו בזכות הICC, באולם בJCC, שהפך בית שני לקהילה הישראלית,
זוהי אולי הופעתו החמישית בעמק, בשנים האחרונות.
את השירים כולנו מדקלמים, את רוב הקהל, אנחנו מכירים.
הריגוש בהופעה של קליינשטיין הוא ריגוש אחר, הוא ריגוש של המוכר, של שפתינו, של פס הקול של חיינו. 
קליינשטיין שר בעצם אותנו את המשפחה, הבית, הגעגוע והמולדת,
כשהוא שר ׳מתנות קטנות׳, אני יודעת שזה הרגע הזה, 
מתנה קטנה ומיוחדת, הופעה נפלאה ומרגשת. 




אסף אבידן
למה? כי הוא הפתעה אחת גדולה, והאולם, גורם לי להרגיש אדג׳ית וצעירה.

לפני שנה הוא הפתיע אותי כשרכש אונליין כרטיסים לאסף אבידן, אז, עוד לא הכרנו אף שיר, לא ידעתי אפילו איך הוא נראה,
נסענו עד לסן פרנסיסקו השכנה, ושם במועדון, שנבנה בראשית שנות השלושים, Bimbo's 365 Club, בר מקסים ושירותים כמו של פעם, עם עמדות ׳פודריה׳ ואיזה חמימות אפלה,
שם פגשתי את אסף לראשונה.
האווירה הייתה מחשמלת, הקול היה אחר, חושני, מגרד את הבפנים, הכי עמוק שיש. ׳קול ג׳ניס ג׳ופלין׳ אומרים עליו המבקרים, והמבקרות פשוט מתמוגגות מהאיש.
אבידן לא שר בעברית, משום שכמו שהוא מגדיר את עצמו, הוא פשוט לא ׳זמר ישראלי׳, הוא ׳זמר מישראל׳, הוא חתיך ומביא בהחלט ניחוח זר ואחר, יש לו במוסיקה נגיעות מג׳מייקה (שם גר בילדותו), בלוז, וקאנטרי, ואפילו איזה רובד של מוסיקה צוענית או אירית. 
השנה, הוא כבר הודיע לי, ׳שרוני, הולכים לאבידן, נכון? תרשמי ביומן׳,
אני רושמת ועל הדרך מעדכנת שני זוגות חברים תאבי מוסיקה וחיים, אני יודעת שיהיו בעניין.
שוב, באותו המקום, שוב האפלוליות של מועדון מוסד, שוב, המונים בקהל, מכל העולם, צבעוניים, צעירים, 
אוהבי מוסיקה אדג׳ית, חצופה ומקורית. 
הפעם, אני מגלה שאבידן גם פילוסוף לעת מצוא,
והכי יודע לספר סיפור.
הוא מספר שבגלגול עצמי מצא שהוא שר כמו ׳חתול מילל׳, ועכשיו זה כבר פתיח לשיחה הזויה מעולם אחר, על מפגש סופני בין חתול לרכב בתנועה, וקול החבטה.  
משם, הוא ממשיך לשיחה על החיים, שיש בהם הכל, כמו בשירה, גם טוב וגם רע, גם אהבה וגם שנאה, גם יאוש וגם תקווה, גם חיבוק וגם קנאה, גם חולי, גם קושי, גם כאב, ׳החומרים שמרכיבים את החיים׳, אומר אבידן, והוא לא מתכחש לאף מרכיב של חייו.
ולסיום, כשהקהל קורא לו לשוב להדרן,
במחיאות כפיים סוערות,
הוא אומר שלא כל כך נוח לו עם זה...
׳זה כאילו אני אונס אתכם לאהוב אותי.....
אבל זה מה שמקובל אצלנו במקצוע, 
רוב הקולגות שלי עושים זאת...׳
הקהל מחייך ושוב מתאהב.
ביציאה, אנחנו מגלים עמק רב של פנים אהובות ומוכרות,
אגב, הופעות בכל רחבי העולם, לעיתים תכופות,
ובשוני המשובבת, שתיים בחודש הקרוב.
  



אנריקו מסיאס
למה? כי בעצם הוא ׳בית אבא׳, כי השפה מרגשת אותי עד דמעות.

מסיאס (Enrico Mecias) הוא פס הקול של נוף ילדותי, זמר אלג׳יראי צרפתי, שאבי חיבב עלי.
אני עוד זוכרת את התקליטים הקטנים שהביא משם, מאלג׳יר, עטופים בנילון מרשרש ובעטיפה צבעונית עם תצלום שלו, על תלתליו הכהים השופעים, ועיניו גדולות ושמו מתנוסס בצרפתית, במה שאנחנו קוראים היום מאוד ׳וינטאג׳י....׳
כשהוא שר על ירושלים, או על אהובתו, ׳האישה של החבר הכי טוב שלו׳, או על ׳המיליונרים של יום ראשון׳, או ואולי הכי, על ׳ילדי כל העולם...׳,
אני דומעת.
יש שם משהו נאיבי, עמוק ויחד עם זה, כה פשוט,
יש שם שירה של אהבה, שירה שורשית, ארצית, ערבה מאוד לאוזן שלי, שירה של יהודי כמה לישראל, שירה של אזרח העולם, חפץ שלום, שירה של אדם, אוהב, חושב, מרגיש, חווה, חי.
יש משהו במסיאס, שהוא עבורי, קצת משפחה, קצת מצפן,
והמון, המון אבא שלי. 
ולא, לצערי, לא ראיתי אותו בחודש האחרון, 
אבל כן הזדמן לי לרכוש כרטיסים עבור מי שידע להעריך, 
וגם חברי במולדת יכולים,
כחמש הופעות בחודש הקרוב,
שתים מתוכן, בתל אביב....! 
לכו עם ההורים.




Sunday, April 17, 2016

Less is more

או 
איך למדתי לארוז?




סיפור
בפעם הראשונה, שיצאתי את גבולות הארץ, 
(ולא, סיני לא נחשבת),
מלאו לי שמונה עשרה, 
מצאתי את עצמי בטרמינל הישן של נמל התעופה,
נוסעת צעירה ובודדה, לכמה שבועות,
לאן? תשלימו לבד, כמובן, לעיר האורות.
ארוזה כמו למלחמה, שתי מזוודות ענק,
׳שיהיה לי הכל...׳
כי מי יודע מה יהיה מזג האויר, חם או קר?
ואם יחליטו מארחי לקחת אותי לסוף שבוע בכפר? 
מה לובשים ביום, מה בערב, מה למוזיאון ומה למסעדה?
ובכלל, מה לובשים שם הפריזאים,
הדודות המבקרות, אחת לכמה חודשים מהבירה האופנתית, הביאו איתן ניחוח חו"ל,
נראה היה כאילו יצאו ממגזין 'בורדה' או 'לאישה'.
ואני, באותם הימים, הייתי ילדת פרחים זרוקה,
ג'ינס וטישירט מהוהה, חצאית הודית לבנה ארוכה, חולצה קטנה ונעלי בובה, גופיות סטן, שנרכשו בחנות מיוחדת בשוק הפישפשים, קפקפי עץ נוקשים על מדרכות, מוקסינים מזמש בימי החורף, ורוב הזמן מהאביב ועד שלהי הקיץ, כפות רגליים יחפות.
אז מה לעזאזל אורזים כשנוסעים מעבר לים?
לעיר גדולה וחגיגית, נוצצת ואירופאית....?
כבר אז למדתי על בשרי, כמה חשוב להשקיע באריזה איכותית, וכמה שונים הם חייו של 'עכבר הכפר' מזה של עכבר 'העיר'. 

מאז, עברו אי אילו שנים,
גמעתי מרחקים,
למדתי להסתדר כשאבדה לי המזוודה,
כשהיעד השתנה במפתיע,
או כשמזג האויר הפריע.
פיתחתי תחכום אריזה,
עם כל האביזרים, 
וכל ה׳חוסכי מקום וזמן....׳

חברים קבלו נא את שיטת ש׳ לאריזה, 
עד שבוע ימים בטרולי אחד.
שלושה טיפים בפוסט אחד,
1. שיטת נאווה
2. Mix & Match
3. שאלות ותשובות לענייני אריזות

שיטת נאווה לאריזה 
הטיפ הראשון, מוקדש לנאווה האהובה,
היא בוודאי מחייכת
מהעולם הבא.
'שרוני, את מכירה את המעטפות של Eagles Creek?', היא לוחשת על אוזני לפני למעלה מעשור. 
אין לי מושג על מה היא מדברת, אבל אם נאווה אומרת, אני מצייתת.
אני בודקת ומגלה להפתעתי כי רבה, שיטת אריזה מתוחכמת למדי, שכוללת מעטפות ופאוצ'ים במגוון גדלים וצבעים. המחיר, היה אז יקר להחריד, אבל נאווה שיכנעה אותי, שמדובר בהשקעה משתלמת וחד פעמית כמו מזוודה טובה או תיק גב.
(כהרגלה, גם בחשובות וגם בזוטות,היא צדקה!)
היום, יש כבר המון חיקויים מוצלחים, כמעט בכל חנות ובכל מקום במחירים בהחלט סימליים, ואין צורך לרכוש את המקור.



אז מה מיוחד בשיטה?
1. המזוודה מאורגנת ומסודרת, קל למצוא כל דבר.
2. הבגדים מגיעים מגוהצים, בדיוק כמו שנארזו.
3. הגעתם ליעד, לחדר מלון או לדירת אירוח? תוך דקות ספורות, אתם ממוקמים, אין צורך להוציא מהמעטפות, פשוט פותחים אותן, ומניחים על המדף, חוסך זמן יקר גם באריזה וגם בפריקה.
4. למטיילים עם ילדים, לכל בן משפחה צבע משלו למעטפה ולפאוץ', כך מאוד קל להתארגן למצוא ולשלוף סווצ'רים לקטן או מעיל לגדולה.


Mix & Match
מודה, מודה, מודה על חטא,
חטאתי בחטא היוהרה.
ובכן אני לתומי חשבתי, שהרעיון שלי, להניח הכל על המיטה, ולשחק עם מעט פריטים, וקצת צעיפים ואביזרים עם כל מיני הרכבים, כמה אני מתוכננת ומאורגנת. 
אבל אז גיליתי שמדובר בטרנד של ממש והמוני בלוגריות מעוררות השראה כותבות על אריזה ואופנה. 
עכשיו, אני ממש מכורה לכמה מהן באופן אישי, אני מודה!
ובכן, שלושה זוגות מכנסיים, חמש/ שש חולצות, שימלה אחת, 2 ג'קטים וקצת צעיפים ותכשיטים, יכולים להרכיב למעלה מעשרה סטים מקסימים....!
(אגב, קבלו עוד טיפ, בלבנים וגרביים לא חוסכים....!)
כמה טריקים כמו מעיל uniqlo מתקפל (לשקית בוריטו) או אפילו נעלי פלאטי מתקפלות, בכלל ישדרגו את האריזה. ועוד דבר, כל העיקרון עובד מצוין גם על גברים, ילדים ונוער, נכון לכל יעד (אורבני או חופי, וכמובן לא תופס כלל וכלל לחופשות סקי, ראו פוסט:-).
מתאים לכל מזג אויר, במזג חורפי, הולכים על שיטת השכבות, מוסיפים מעיל גדול, וממירים חלק מהחולצות בסוודרים. ובמזג אויר קייצי, אין בכלל בעיה, עד לשבוע ימים, הכל נכנס בטרולי קטן.
ואגב כך, כלל חשוב, בדקו את התחזית, יש לנו נטיה לארוז לפי זאת הנוכחית.
כלי רחצה, קונים באריזות זעירות לנסיעות,
גם בשמים יש בקטן, אפשר ואף כדאי למצוא אונליין.
אגב, הקרדיט והזכויות לתמונות המצורפות, לשתי בלוגריות נהדרות וממכרות. 
goodlifeforless.blogpost.com
ohhappyday.com




ולסיום, כמה שאלות מתבקשות....

1. ומה עם שופינג? תיק מתקפל לגודל של מחברת בעלות של עד $10 חובה בתחתית כל טרולי, כי אין שמחת טיול בלי חדוות שופינג לצידה.
אגב, עוד טיפ שאימצתי, אם אהבתי משהו בנסיעה, אני מיד מזמינה אונליין ושולחת הבייתה, אז גם מחכה לי הפתעה בסוף הטיול וגם לא סחבתי. הכלל הזה תקף בעיקר לרשתות אופנה, הלבשת בית או ספרים. לעיתים קרובות, הופתעתי לגלות שגם חסכתי באותה ההזדמנות. 
התיק המתקפל ישמש נהדר לכביסה, אגב, ישנם תיקים מתקפלים שמתלבשים על הטרולי, כך שאם תיק היד שלכם קטן, אפשר להכניסו פנימה, ולעלות עם טרולי ותיק יד לטיסה.

2. ומה עם נעליים? ובכן, תפסתם אותי, זהו אכן העקב אכילס שלי (תרתי משמע:-)
לא בטוחה עד כמה התשובה שלי מספקת,
נוסף על הנעליים שתנעלו, לפחות עוד שלושה זוגות, תלוי ביעד ובאורך ההליכות, כדאי שיהיו סניקרס נוחות, פלאטי, נעלי עקב, מגפיים או כפכפי אצבע (בהתאם לעונה). נעליים אני מכניסה או לשקיות בד, שליקטתי עם השנים. (מאריזות נעליים ומצעים)

3. נסיעות לישראל, תופס?
לא. גילוי נאות, המזוודה שלי מלאה במתנות.

4. ומה עושים, כשחברים מבקשים להעביר איזה דבר...?
ובכן, כל הפוסט מטרתו לומר,
"כל כך מצטערת, ארוזה בקטן, מה שנקרא, 'travel light', כך שהפעם, אין מצב:-)"

לנסיעות, טיולים וחגיגות!






Thursday, April 14, 2016

נבואת זעם, נחמה ומזון לנשמה




השבוע, ימלאו חודש ימים לגמילה הגדולה,
רק עכשיו, אני מבינה כמה אנחנו בני האדם,
אלופים בלסבך את החיים,
ממציאים תחליפים למה שלא באמת צריך,
מייצרים רעש רקע גדול שאמור לפצות על הריק.
בחודש האחרון, הספקתי ה מ ו ן,
למדתי שכשאני כאן ועכשיו, מפוקסת ובעניין,
אני מספיקה, אני משיגה, 
והכי חשוב אני מבסוטה.
הבנתי, שאני לא לבד בסיפור הגמילה,
ושמאז שנגמלתי, אני ממש לא לבד.
אני הכי מחוברת לעצמי, לאהובים עלי,
לחברים ולמשפחה,
למי שבאמת חשוב,
למה שאני באמת צריכה,
וכן, ככה זה גם עם חזרה בתשובה,
או בשאלה, הפכתי מטיפה,
איתכם הסליחה.

אז מה היה לי בשבוע שהיה?
או מה עשה לי את השבוע, ואיך את כל הטוב הזה,
אני מפזרת לכל עבר?
הרי לכם ניצוצות של אור ושל מחשבה.
חברים קבלו בפוסט שבועי יחיד,
נבואת זעם אחת (ספר),
ארוחה שהיא כולה נחמה, 
ותערוכה (בעצם שתיים) שהיא מזון לנשמה.
כמובן, שכולם רשאים להשתמש,
בין אם נגמלו ובין אם לא;-)
להגיב, לשתף ולחזור להיפגש,
ביום חמישי הבא, יש....!






נבואת זעם,
(או ליתר דיוק, ספר מומלץ),
'השלישי'/ ישי שריד
הוא אמיץ האיש הזה, הבן של, זה שכתב את אחד הספרים הכי מטרידים ומרתקים שקראתי לאחרונה. ולא, לא נשבתי מיד בקסמיו, זאת בהחלט לא 'אהבה ממבט ראשון....', לקח לי זמן. 'השלישי', הוא חזון אפוקליפטי על חורבן בית שלישי, שנכתב בגאונות, בידענות, בעיוורון, בפיכחון, בנאיביות, בפיקחות,
בנסיון להרעיד את אמות הסיפים,
את אמות המוסר, 
אותנו. 
ישי שריד כתב את האחד הספרים הכי מיוחדים בספרות הישראלית, והוא מיטיב לעשות זאת גם באופן תכני וגם בסגנון הספרותי.

הספר מתאר את עלייתו וחורבנו של בית המקדש השלישי, מנקודת מבטו של יהונתן בן יהועז, בנו הפיסח והנכה של המלך, שר הצבא והכהן הגדול, יהועז. מזכיר לכם משהוא?
לי הוא הזכיר את אלכסנדר ינאי וגם את הפוליטיקאים שלנו היום, מאחדים סמכויות מתמכרים לכסף ושררה, מרוממים עצמם מעם, נוהגים בארץ כבשלהם, והחוק לא חל עליהם. 
יהונתן, הנצר הנכה למשפחת המלכות,  כותב בשבי כשהוא חבול ופצוע, הוא מעלה את סיפור החורבן, את דברי ימיו, את ימי בית המקדש השלישי. ׳נולדתי בשנה השלישית לגאולה...׳ הוא מספר, ומיד אני שמה על ראשי את כובע היסטוריונית, וחושבת לעצמי על הפירודיזציה, על תחילתה של תקופה, על הספירה הנוצרית, היהודית וזאת של בית שלישי. סיפורו של יהונתן רוקד על ציר הרצף הכרונולוגי, מדלג קדימה ואחורה, עכשיו ומרמז על הבאות.
על ציר הזמן, עומדות שתי מלחמות הרסניות וביניהן, תקופת גאולה קצרה.
האירוע הראשון מכונה, ׳האידוי הגדול׳, מרמז על הפצצה הגרעינית, מלחמת גוג ומגוג, שהחריבה את ערי החוף, תל אביב, הבורגנות והחילוניות נמחו מעל פני האדמה, והפכו לפליטים, אבק אדם.
אחר כך באה ההתגלות והגאולה, יהועז בונה את בית המקדש השלישי ותחילתה של תקופת הפולחן הדתי והקרבת הקורבנות במקדש, ולסיום, דעיכתו וחורבנו של המקדש, עוד מלחמת חורמה של העמלקים עלינו, שוב תבוסה כואבת  ואסון לעם היהודי.


ביד אמן, משרטט שריד סיפור בלשון קדושה, בלשון מקראית, שמככבים בו, מלך כריזמטי, שר צבא, כהן גדול, הכהנים, הלויים, השכינה, האל, אומות העולם והעמלקים. יש בו בסיפור טוב ורע, עשה ואל תעשה, והם דיכוטומיים ונחרצים, ויחד עם זאת הם מעלים שאלות נוקבות על ׳הרשות נתונה..׳ על הבחירה, על יצר האדם, האם הוא טוב או רע מנעוריו?
מחשבות על נאמנות, על אמונה, על צדק, על ערכים, על חברות ומשפחה, על הקונפליקט התמידי שבין בחירה/ דמוקרטיה ודת.
לקרבנות, מקום מרכזי בסיפור, וההקבלה המתבקשת היא לקורבן שגובה הארץ שלנו, ושאלת השאלות שעולה מן השורות, האם יש ברירה?
הספר מתכתב בגאוניות עם ההסטוריה של העם היהודי, וגם עם ההווה שלו. יש בו התייחסות לחלומות הביעותים שלנו, לנבואות הזעם של הנביאים. יש מאחוריו סאב טקסט מרשים של תולדות העם היהודי, התנ״ך של התלמוד והמשנה, של האגדה והדרש, יש בו רמיזות למבשרי הציונות, לחילוניות, למלחמת העולם השניה, לשואה, לתקומה, לעקדת יצחק, ׳תנורו של עכנאי׳, חטא דוד ובת שבע. כל אלו לצד יחסי התפוצה והמרכז הרוחני, הפילנטרופיה היהודית והאיום בחרם על ישראל, מלחמת אחים, כתות וזרמים משיחיים, יש אפילו, תינוק שאומץ והובאה לו מינקת כמו משה, ונקרא שמו  ׳יגאל״ ומי יודע אולי הוא עוד יגאל את עם ישראל, וחוזר חלילה. 
אני קוראת את הספר עם תחושת אי נוחות, מן הרגשה מוזרה שכבר היינו כבר כאן, בדיוק כאן, ממש, שעמדנו כאומה וכתפוצה בכל הצמתים, שנבחנו כבר בכל המבחנים, ושוב נכשלנו.
ואולי נבואת הזעם הגדולה ניתנה בתיאורים המצמררים והמפורטים על הקרבת הקורבנות (שכמעט הפכו אותי צמחונית....) ואולי, באלוהים הלכוד במקדש, שעל אף שמשביעים את רעבונו בקורבנות חיות ואדם (החיילים שנשלחים לקרב) אינו בא על צרכיו.
המסר הוא מאיים ומפחיד, אל לנו לקדש את המקום, (תרתי משמע), יש לקדש את החיים. 
חובת קריאה, אם כי לא פשוטה.



תערוכה לנשמה 
(או ליתר דיוק, שתיים במחיר אחד....)
bouquet of art
איך יודעים שהגיע האביב? בודקים היטב את קטלוג התערוכות של ה De Young, מחפשים את bouquet of art, או במילים אחרות, תערוכת הפרחים, מזמינים כרטיסים ומתענגים.
(אגב, אורך התערוכה, רק שבעה ימים, ומומלץ להגיע בימים הראשונים).
התערוכה הזאת מפליאה אותי בכל שנה מחדש, היא מזמנת חוויה אסתטית יוצאת מן הכלל של צבע, צורה, של קומפוזיציה ופרספקטיבה. עשרות סידורי פרחים בשלל צבעים וזנים מתכתבים עם אמנות המוזיאון ומפיקים חוויה על חושית של אסתטיקה וסטייל.
יש בסידורי הפרחים מן עומק, שמאפשר התבוננות אחרת על היצירה. בין הפרחים לאמנות מתקיים איזה דיאלוג עדין שבין נפלאות הטבע ליצירתיות האדם, מן מימד נסתר שבין גאוניות הבריאה לדמיון בר השראה. בכל שנה מחדש, אני יוצאת משם, כשליבי עולה על גדותיו, בניחוח אביב, בשמחה עיצובית.
בכל שנה, אני עושה בדיוק אותו דבר, רצה משם לקנות זר צבעוניים, וליבי מלא שיר.
וטיפ מפנקסה של מעצבת, כדאי גם כדאי לאגור מיכלי פח, צינצנות זכוכית, ספלי תה  סבתאיים משוק הפישפשים, קומקומי תה עתיקים וכאלה מכסף, ולהתחיל להעניק תשורת פרחים הכי אישית והכי מלבבת.



Oscar De La Rente
אין על תערוכות האופנה של הDe Young, יש בהן תמיד משהו גרנדיוזי, מעולם דמיוני שכולו פאר מוגזם.
שורות, שורות של דוגמניות בובות, בשלל עיצובים של גאון האופנה, כולן שדופות, ענוגות, יפהפיות, עוטות על גופן שמלות נשף מרהיבות.
שלל צבעים מקשטים את החלל, אדום בוהק, כחול רויאל, צבע פנינה, תכלת מלכותית, אפרפר מתחכם, זהב בוהק, שחור קלאסי ורדרד בתולי, לבן טהור. שלל עיצובים נוצצים למרחקים, מחוכים, סטרפלס, גזרות צמודות ורחבות, נשפכות ומינימליסטיות, מהמערב, מהמזרח הרחוק, מעולם העסקים, מהחוף הכחול.  
אין ספור בדים וטקסטורות, שיפון וטאפט, משי וריקמה, וגולת הכותרת, התצוגה של שמלות האיימי והאוסקר, לצד הקרנת הסרט, היישר מארכיוני הוליווד. 
אנחנו נעצרות שם לדקות ארוכות,
׳תגידי׳ אני שואלת את בת', ׳איזו היית בוחרת לאוסקר השנה?׳
והיא לא מתבלבלת ומיד יורה, ׳את האפורה כמובן....ואת?׳ ,
׳אני הייתי הולכת על השחורה, לו רק היית משאילה לי איזה חמישה שישה אינצ׳ים מהגובה שלך....׳
חגיגה לא רק לכל אישה, לאמא ולבת,
למתבגרות, לחמות, לחברות, וגם לגברים, חובבי שיק וסטייל,
ים של השראה הישר לנשמה,
לא ללכת, לרוץ!



מזון לנשמה
(או ליתר דיוק)
סדנת בישול/ איילת נוחי
ובכן, זה לא סוד שא׳ מכור על מוס השוקולד של איילת, ולא רק על הקינוחים, מספיק שאגיד ׳איילת תכין, הכינה, בישלה או אפתה...׳ והוא ימצא את עצמו הכי קרוב לשולחן.
התמזל מזלי והייתה לי פעמיים איילת בשבוע אחד.
פעם ראשונה, בזכות חברה יקרה, שהזמינה קבוצת נשים איכותית לסדנת בישול ביתית. ובפעם השניה, בזכות איילת, האחת והיחידה, שכבר לפני חודש הכריזה שאנחנו מוזמנים לארוחת שבת לבבית וחמה. 

כשאני מתייצבת לסדנת הבישול אחרי סבב נשיקות ובאיחור לא אופנתי, אני פוצחת בהצהרת כוונות, ׳חברות, באתי לאכול, לא לסכם ולא לרשום.....׳ 
אני מתבוננת באיילת מהופנטת, כמה מנות היא מלהטטת, שפית כלבבי, בלי פינפונים, בלי רוח ובלי צלצולים, נותנת ׳טיפים׳ לעצלנים, איך אפשר לקצר תהליכים. ואולי מה ששובה את ליבי הכי, שהיא מבשלת כמו אצלנו בעדה, כמו ממה, כמו אמא שלי, כמו דודה ג׳ילברט, איך שמרגיש לפי התחושה.
היא מרימה מנות גורמה אנינות מוגשות בסטייל איילתי מינמלי ונוצץ.

כעבור שלושה ימים, עת שקעה השמש בערוב יום השישי, אני נתקפת געגועים. הריח הבוקע מן הבית, נישא ברוח, מעיר זכרונות, מעורר ערגונות (כל הזכויות שמורות למאיר:-). בקיץ האחרון למדתי מחגית אברון, שיש לתופעה אפילו שם, 'אפקט פרוסט', כמו בסרט 'רטטווי'. אני מיד אומרת לאיילת, "ניחוח מטבחה של אמא שלי בערב שבת..."
אינספור מנות עומדות על האי במטבח, בשר אדמדם, לזניה נפלאה, סלט מסולק עם גבינות עיזים, דג כזה, ועוד מזה וגם מזה, בשפע ונדיבות, השולחן ערוך בחגיגיות וסטייל, בעידון, שאין כזה דבר.
לילדים, היא מסדרת שולחן מליגה אחרת, עם אוכל עבורם, כזה שילדים טורפים. וחכו, חכו, טרם הגענו לקינוחים.... קרם ברולה, שניצרב במקום, קרמבל תפוחים ופירורים, מוס השוקולד הידוע, בראוניז׳ ופירות, בבקה שוקולד וכזאת עם קינמון...! הכל בכלים קטנטנים, אישיים שקופים וגם לבנים במגשים נפלאים.... אני מתעלפת. 

עכשיו, נסתרות דרכי האל,
ולפני שנלטשות אלי עיניים מקנאות,
גילוי קצר ונאות.
לצערי כי רב, לא אכלתי דבר בשתי הארוחות....
בראשונה, לא הספקתי כי נחפזתי לאירוע אחר,
ובשניה, תקפה אותי מגרנה משביתת תיאבון.
וכך, כמעט ונשארתי עם חצי תאוותי בידי,
אבל איילת, כמו איילת,
ציידה אותי במשלוח מנות לי ולבנות,
ובאדיבותה הרבה, הואילה לחלוק אתכם מתכון.


לזניה דלורית של איילת
מצרכים:
4 כוסות דלורית
1/2 בצל
50 גרם חמאה
חבילת לזניה מוכנה לאפייה
חצי כוס שמנת מתוקה
טימין
פלפל שחור גרוס
מלח
צ'ילי
הוראות הכנה:
1. במחבת קטנה, יש לטגן את החמאה, הבצל, המלח הפלפל והצ'ילי, כשהבצל מזהיב, להוסיף את השמנת המתוקה, לבשל על חום נמוך כעשר דקות.
מוכן? מצוין....יש לעביר למיקסר לבלילה יותר עדינה.
2. את הדלורית יש לבשל כעשר דקות בתיבול של המלח הפלפל והצ'ילי, מוכן למיקסר.
(איילת מודיעה שאפשר לחסוך את שטיפת המיקסר בין לבין, במילא בבטן הכל מתערבב:-)
3. בתבנית אפייה יש לפזר מעט מהשמנת, עלי לזניה, רסק כתום, שמנת וחוזר חלילה, לפחות כארבע פעמים.
4. לסיום, יש לשפוך על הכל את השמנת ולהוסיף גבינת פרמזן.
5. אפייה של כחצי שעה בתנור (כשהתבנית מכוסה בניר אלומיניום), 
בחום של 400F שזה בערך 180C,
כעבור חצי שעה, להוריד את הכיסוי, לעוד עשר דקות הזהבה.
זהו חברים, עם יד על הלב,
זה ממש לרמתי, 
בקטנה, טעים ומרשים.
















Thursday, April 7, 2016

שלושה ימים של שכרון סרטים





'לאן אתם נוסעים?' היא שואלת אותי,
ואני מחייכת, שוקלת אם להמתיק סוד,
ואז מיד מתעשתת, 'בואו איתנו....!'
מי יידע שבמרחק נסיעה קצרה,
נמצא כל כך הרבה טוב.
רק תאמרו לידי את המילה 'פסטיבל',
ותראו איך נדלקות לי העיניים,
איך תוך דקות אני ארוזה,
ויעז מי שיעז להשבית לי שימחה.
השישי זוגי נמתח השבוע לשלושה ימים של שכרון סרטים,
של שדות חרושים וגפנים, 
של מטעים ירוקים עדורים, שבילים, שבילים, 
של יין משובח,
של פסטיבל סרטים, שהוא ממתק,
של הופעות קברט קטנות, מבדחות והזויות, 
של מוסיקה שחודרת לבבות,
של עיירה סוכריה, שבליבה כיכר רבועה,
ובתוכה, נחבאות חנויות וגלריות חינניות,
מסעדות אנינות, מבנים הסטורים,
מיסיון אחד, ובית קולנוע, 
שנבנה בשנות השלושים,
ולא, לא נס ליחו, נהפוך הוא, 
הוא משתבח עם השנים.


יום חמישי
אנחנו פותחים את היום בנסיעה משחררת,
אל מרחבים ירוקים, בינות הגפנים, 
לדרך של שדות חרושים,
פותחים את היום במוזיאון di Rosa 
ארוחת צהריים ב The Girl & The Fig
ובכן, הנערה והתאנה, כבר מזמן היו למוסד,
שלוש מסעדות נפלאות, 
ספרים, בלוג ואפילו סיור טעימות.
אני מתיישבת בחיוך גדול, 
הגבינות מגוונות, 
הסלט מסולק בקשת אדומה כתומה נפלאה, 
הדבש מכוורות מקומיות, אלא מה? 
והיין נשפך אל הכוסות, כאילו אין מחר,
אני כבר יודעת ששוב עוד אשוב,
אל הבנות בצל התאנה,
ויוצאת מבושמת (תרתי משמע) מארוחה מופלאה.

אחה׳צ Papa
הסרט הזה על המינגוויי וקובה של שלהי שנות החמישים, מככב בראש הרשימה שלי,
ובכן, המון דרמה ומלודרמה,
משחק לא ממש אמין, (שמזכיר סרט ערבי של ימי שישי...)
ובמחשבה שניה, אולי זה בכוונה,
מן נסיון יצרי להביא אל הצופה את האיש מ'הזקן והים'? הסיפור על המינגווי מרתק,
הרובד ההיסטורי מעניין, ההפיכה של פידל קאסטרו,
היחסים בין ארה׳ב לקובה,
לצד שאלות מעוררות מחשבה על תפקיד העיתונאות,
והרווח הדק, שבין אמת למוסר, מחשבות על כתיבה, על ערכים, על חברות ועל החומרים המיוחדים מהם עשוי סיפור.
והיום, אחרי שנים של נתק, ולאור חידוש היחסים,
נוסף לסרטים הקובנים עוד נופך תרבותי.

ערב Margrita @ Maya 
בין סרט אחד לאחר, ברוח התרבות הלאטינית,
עצירה למרגריטה מקומית,
גאוקמולה פיקנטי וארטישוק על הגריל.

Stealth,  הוא סרט קצר ונוגע ללב על נערה,
שנמצאית בתהליך של מעבר מגדרי, טראנסג'נדרי,
הילדה משחקת את תפקיד חייה גם על המסך וגם בחיים, ובחור צעיר בן סונומה העיר, הוא שביים והפיק. 

לילה, סרט  Viva
הסרט העצוב הזה, לוקח אותנו שוב לקובה,
הפעם, לקובה של ימינו.
הצופים מקבלים סיור מכמיר לפרברי העוני, לרחוב, 
למועדוני הדראג, לטראנסג׳נדריות, לעזובה,
לזנות ולמציאות מנוכרת וקשה.
לצלילי מוסיקה קובנית ונוף האווני, 
אנחנו נחשפים להשלכות הקומיניזם והבידוד מהמערב, שהולידו עוני, בערות ועזובה. 
אני מתבוננת בסרט, ומנסה לחשוב,
האם יצר האדם הוא רע או טוב מנעוריו? 
מה בין זה לסביבה? 
מחשבות על משפחה, על שייכות,
על ערכים ונאמנות, עולים כבדרך אגב,
והסוף, הכי טוב שיכול להיות,
בהתחשב בגבולות של הוואנה המסכנה.

למסיבה הקובנית, כבר לא הספקנו להגיע,

באוהל הלבן הגדול.



יום שישי
ארוחת בוקר Sunflower Café 
טרטין פתוח עם ביצה וממרח כבד, כוס קפה,
בשמש מלטפת בחצר מרנינה,
והרי לכם יום מבטיח ומהנה.

Sonoma Valley Bike Tour
אנחנו שוכרים אופניים, מצטיידים במפה, 
ויוצאים לטיול בנופים עוצרי נשימה,
לשני יקבים חגיגה.
העצירה הראשונה היא ב  Ravens Wood Winery,
חצר עם נוף משגע, חנות קטנה ומטריפה ויקב נהדר, 
לארוחת צהריים אנחנו מתרווחים ב  Buena Vista Winery
׳חפשו את הצידנית האדומה....׳
אומר לי האיש המקסים, מחנות האופניים הפינתית,
היא תהיה שם בדיוק בשעה אחת.
ואכן, בלב הכרמים, ליד בית אבן עתיק, 
שולחנות ביסטרו בחצר פרטית, 
פיקניק רומנטי עם סלסלה מלאה כל טוב,
סנדויצ׳ונים בבגט טרי מבית היוצר של
 The Girl & The Fig, המוסד של העיר.
באחד, פורטובלו, חצילים וגבינת עיזים,
בשני, ארגולה, גבינה ונקניק, וריבה ביתית,
סלט אורזו מקושט בזיתים ובעגבניות מיובשות,
ביקב המהודר של Buena Vista,
והארוחה, כמובן, הכי מוצלחת עם flight יין של טעימות.

ארוחת ערב La Salette
מסעדת מאזטים פורטוגזית יוצאת מן הכלל,
גבינות מיובאות מפורטוגל, זיתים, 
צ׳וריסו אגוזים, ובטן של חזיר
(כן, היה עדיף לו לא היו אומרים)
צדפות, חלזונות, והקינוח, to die for....!
לחם פודינג, עם אגוזים וכרמל,
לצידו פראפה אננס, ומחית passion fruit,
שילוב מנצח של חמוץ ומתוק, 
חם וקר, חום, צהוב ולבנבן.

מופע קאברט
באוהל קירקסי, קטן ואינטימי,
אנחנו נכנסים לתוך מופע קטן, 
באיחור לא אלגנטי כלל וכלל,
כעבור דקה, א׳ כבר על הבמה,
בחלק ממופע משעשע, שלישיית נגנים,
שני מנחים, רקדנית אחת,
וזוג בירח דבש, יורה בננות אל הקהל,
לא מתוחכם, לא עמוק, לא מעשיר וגם לא מלמד,
אבל צחוק משוחרר תמיד מרחיב את הלב.

סרט Happy 140
אני יוצאת מהסרט מהורהרת על משמעות חברות ומהי אהבה, ומה קורה כשכסף נכנס לתמונה.
הסרט מתחיל באופטימיות גדולה, בבית חלומי, בנוף עוצר נשימה, חבורת חברים ובני משפחה מגיעים לחגוג עם אליה את יומולדתה הארבעים, האקס, האחיין המתבגר, האחות ובעלה, חברי ילדות שנישאו.
בספרדית שוטפת, לאט, לאט ובשפה מהירה וחריפה,
עולה תמונה של יחסים טעונים, של קירבה וריחוק,
של אהבה וקינאה, של טינה וכעס, ועוד שעה קלה,
בין ארוחה לשיחה, למפגש, לזמן על שפת הבריכה,
הכל עוד יתהפך, יתפתח, ויתפכח.....
וכן, הסוף קצת מהרהר, וגם קצת מותח.



יום שבת
בבוקרו של היום השלישי,
אנחנו לא מתעצלים, ומיד שועטים על האופניים,
לאן? אל המרחבים הפתוחים, ליקב מלבב,
במרכזו אגם פרטי, טנדר ירוק סימלי,
Gundlach Winery
וציורי קיר מרהיבים.
סרט של צהריים  The Parisian Bitch 
'סשה ברון' הנשית מכנים את הגברת בתעשיה,
אין גבול ליצירתיות, להומור, לתעוזה ולטמטום,
מה קורה לאישה באמצע החייים,
לא יפה במיוחד, לא חכמה, סופר מצחיקה,
ומאוד נחרצת כשהיא מחליטה להפוך לנסיכה,
וכן, את הדי הצחוק, שמעו גם מחוץ לאולם.

ארוחת צהריים The Girl & The fig

אני וש' על תפריט הבית פיקס, 
שרימפסים שוחים בפולנטה, וכמובן,
ליד כל מנה, כוס היין שלה...
שני האלפים מתענגים על בשר עסיסי,
ולקינוח, לקחנו את כל מה שהיה בתפריט:-)
בשולחן לידנו, גברת חיננית,
מספרת שהאיש שלצידה כל החיים,
היה פעם שף אנין, 
ומאז הם נוסעים רק ליעדים קולינריים. 
איך הם בוחרים את העיר? לפי המסעדה, כמובן!
וכך הגברת המחוייכת מצויידת, 
בחיך אנינה ובפה מדושן עונג,
ממליצה וממליצה ללא הפסקה.

אחה׳צ Le Tigre
כשאני רואה את הבלונד של קרן מרחוק,
עם החיוך הרחב והעיניים הכחולות,
אני כבר יודעת שאני במקום הנכון:-)
Le Tigre  הוא האוהל המרכזי,
הלב של הפסטיבל, משקאות, 
נישנושים ומוסיקה כל הזמן,
כל המי ומי, כל הVIP,
וקרן עורכת לי הכרות עם ד' מהבורד,
השיחה מעניינת מאוד, מאוד.
עם שקיעת השמש,
אנחנו חוזרים לאוהל קרקס מפוספס
בכחול, אדום ולבן,
משלימים את תוכנית החינוך, 
מהחלק הראשון של הקאברט,
זה שהחמצנו אתמול,
משתחלים החוצה לקראת הסוף,
ומכריזים בקול,
שהחיים כדאי שיהיו פסטיבל אחד גדול.