Friday, December 16, 2011

לראות את האור



את העונה שבין ׳תודה שנתת׳ (ראו פוסט) ל Christmas  וחנוכה אני אוהבת במיוחד. עוד מימי ניו יורק הקרים. ההתכנסות המשפחתית, החנויות המקושטות, המוסיקה הייחודית, חופשת החורף, רוח החג והאוירה, עושים לי את זה, Big Time . 
בכל שנה, אני מבטיחה לעצמי, לא להתפתות לסיילים המטורפים של חגי הנוצרים. מזכירה לעצמי שזה בכלל לא החג שלי, אך ללא הצלחה. בכל שנה, אני נכנעת מחדש לאוירת החג, ותוך כדי כך מפגינה חלשות אופי נלוזה. אני משתתפת פעילה בהכנות, בקישוטים ובהמולה, מתרצת את ההתלהבות בחנוכה הקרב ובא, ובנסיון להתחרות כהלכה בחג החגים, חג המולד.
חנוכה, תמיד היה אהוב עלי, מכל החגים כולם. שנים חשבתי שזה בגלל האוכל המיוחד לחג, ספוג שמן וטעים למדי. אבל לימים הבנתי, זה בגלל ה׳ביחד׳. ההתכנסות מדי ערב לאור נרות, שירי החג, הסיפורים, המשפחתיות וכן, כמובן, גם המאכלים האופיינים לזה החג (שאינם עולים בקנה אחד עם הדיאטה של שומרי משקל).
ריחות טיגון ואפיה, עולים מבית הורי, ואמי האהובה מטגנת סופגניות במטבח. אמא שלי, פולניה מלידה (שעברה ניתוח להסרת עדה), מפליאה להכין ספנג׳. סופגניות מרוקאיות אוריריות בצורות משונות, הטבולות בסירופ דבש ולימון או באבקת סוכר מתוקה. חוויה מיוחדת לחיך שמעלה חיוך רחב ועושה נעים בלב. בעת ההכנה, הבית מתמלא בניחוח חג, אוכלים ומטגנים, טועמים ומחייכים ויש אוירה, שמחה והתלהבות גדולה, ואז מתפנים להדליק את החנוכיה.
אמא, הפוסט הזה מוקדש לך באהבה גדולה ובצפיה נרגשת לספנג׳ בצוותא.

להיות הורה ישראלי בתפוצה בתקופת החגים זוהי משימה רבת אתגרים, במיוחד סביב Christmas. אצל שכנינו וחברינו הנוצרים, הבתים מקושטים בשלל אורות צבעוניים. במרכז הבית עומד עץ אשוח מקושט לראווה ומתחתיו, ממתינות בסבלנות מרשימה, מתנות יקרות ערך עטופות בהרבה הוד והדר. לרוב, הן מכילות את המילה האחרונה בגאדג׳טים וטכנולוגיה, תכשיטים, צעצועים או בגדים.  ׳מה את/ אתה רוצה לחג?׳ או לחילופין, ׳מה קיבלת?׳ הם נושאי השיחה. הילדים מצפים בכליון עיניים לסנטה שיעשה את הדרך הארוכה מהקוטב הצפוני ויביא עימו הפתעות ומתנות למכביר. הם כותבים לו גלויות ומבקשים בקשות, נו הבנתם, התחרות קשה מאוד!
מגיל אפס, הודעתי לילדי, שאין סנטה, זאת המצאה! אני יודעת, זה לא יפה, ולא סובלני,  (ואגב, טרם עשיתי כך עם פית השיניים או אליהו הנביא...) אבל השבעתי אותם לבל יגלו לחבריהם בשכונה. נו מה לעשות? לא הייתה לי ברירה, לא יכולה להתחרות עם כזאת דמות מדהימה! וגם הודעתי חד משמעית, שאין עצים אצלי בסלון, ׳מרוב עצים, לא רואים את החג....זה של הגויים..׳, הסברתי בעניניות. 
אבל אנחנו כן מקשטים, בשלל אורות בצבעי החג, כחול, לבן, כסף וזהב, ותולים סביבונים וכדים, ומעמידים חנוכיה בחלון לראוה, למען יראו כולם, כאן חוגגים חנוכה! בשמחה גדולה!
ובכל ערב, מתארחים או מארחים, במגוון אירועים חגיגיים. מקפידים על מסיבת חג גדולה לכל חברינו הישראלים בתפוצה, עם תחנות והפעלות כמו בתנועה, שירי קריוקי והופעות חג, בקיצור פסטיבל! ובתוך כך מקפידים לארח, גם את שכנינו הנוצרים, ל׳  Taste of Hanukka' המסורתי, מסיבה רבת משתתפים דווקא למי שאינו מכיר. אירוע בניחוח חג יהודי, משהו בסגנון ׳והייתם  חנוכיה לגויים׳....;-)

אי אפשר להתכחש לChristmas , חג החגים, וכן, גם אנחנו נהנים מרוח החג בביקורים אצל חברים. אבל עם כל ההו הא, של חג המולד, הצלחנו בדרך מפתיעה ליצור ציפיה לחנוכה. הילדים מצפים בהתלהבות לשבוע החג, לאירוחים, לארוחות, לחברים, לסביבונים ולסופגניות. ואין מתנות יוצאות דופן, אולי בקטנה, בסמליות ראויה. לא יודעת אם ניצחנו את חג המולד, או אם הייתה זאת אי פעם, בכלל מטרה....
אבל בואו רק נגיד שאנחנו בתיקו מכובד.
וזה מרשים למדי,  בהתחשב בתנאים ובעובדות,
ובעיקר, בהכרה, שאנחנו לא בארץ האבות.
שיהיה חג שמח וטעים,
ולשם כך, כללתי ׳טיפ׳, מתכון מבית אמא לסופגניות נפלאות,
להמתיק את החג בישראל ובתפוצות.
מתכון לספנג׳ (סבתא ציפי)

כחמישים סופגניות קטנות.  
מצרכים:
1קילו קמח רגיל
50 גרם שמרים טריים (קוביה)
מים פושרים לפי הצורך
כשתי כפיות מלח
בקבוק שמן חמניות או שמן תירס
אבקת סוכר
סירופ דבש ביתי
מיץ לימון סחוט (מלימון אחד)
11/2 כוסות סוכר
כחצי כוס מיים
אופן ההכנה:
להמיס את השמרים בחצי ספל של מים פושרים עד לתסיסה. 
את הקמח והמלח לערבב בקערה גדולה, להוסיף את השמרים המומסים, להוסיף בהדרגה מים פושרים וללוש היטב. הבצק צריך להיות מעט נוזלי. לכסות בניילון נצמד ומגבת ולהשאיר במקום חמים להטפחה בערך כשעתיים.
טיגון, מצריך מיומנות:-)
לחמם שמן בסיר עמוק. לטבול את הידיים בקערית מים, לקחת פיסת בצק  בגודל כדור פינג פונג, ולפסל צורת כעך, צמיג קטן, להכניס לשמן חם ועמוק מאוד. כשמזהיב להפוך את הסופגניה, והרי היא מוכנה. להוציא מהשמן ולהניח על נייר סופג.
הערות:
לא לשחק עם הבצק, הוא הופך להיות צמיגי....
ככל שהשמן חם ועמוק, כך ספיגת השמן מינמלית.
סירופ:
להמיס את הסוכר על סיר ואש קטנה ולהוסיף לסירוגין מים ומיץ לימון.
ניתן להגיש את הספנאג׳ עם אבקת סוכר או בסירופ,
בתיאבון! 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.