Thursday, July 23, 2020

רוחות מהפכה



                                         קבוצת אמני הרחוב 'ברוקן פינגאז', חיפה    





בדיוק לפני שבוע,

יום הבסטיליה, Quatorze Juillet,

והקרקע בוערת בישראל.

אני יושבת עם הקטנה,

מנסה ללמד אותה על המהפכה הצרפתית.

מ׳המדינה זה אני...׳ של לואי,

ועד איך רוקן המלך את תקציב המדינה,

לטובת מלחמות מיותרות,

משתאותחגיגותמותרות ומצעדי אופנה.

אני מסבירה לה איך המעמד השלישי,

זה שהיווה את הרוב המוחלט,

של צרפת במאה השמונה עשרה

פשוט לא נחשב...! 

מי שניהל את המדינה היו האצולה והכנסיה,

שהיוו אחוז קטן מאוכלוסייתה.

נשמע מוכר?

אנשים רעבו ללחם ומרי אנטואנט,

הציעה להם בריוש לנשנש

(ואולי לא באמת אמרהאבל בהחלט התנהגה).

אני מספרת על הבסטיליה,

על בית הכלא הידוע לשימצה.

ואיך המלך,

שם מאחורי סורג ובריח את כל מתנגדיו.

איך השתמש בצבא העםנגד אלו שקראו עליו תיגר.

איך הפחד שיתק כל רצון להתקומם,

עד שלא עוד,

והרעב הוביל את ההמון לרחובות.

איך גם אז ניסה המלך להתחכם,

והכריז על כינוס וועדה

כאילו ביקש באמתלהקל.

אנחנו מדברות על ז׳אן ז׳ק רוסו ועל וולטייר,

על עידן הנאורותתקופת ההשכלה

על האמנה החברתית ועל הזכות הפוליטית.

על רעיונות כמו חופששוויון ואחווה.

וולטייר ורוסו לא זכו לצפות במהפכה,

ואולי טוב שכך.

הם גם לא נכחו בתוצאותיה הקשות,

באנדרלמוסיה שפשטה בצרפת,

בשלטון הטרור של דנטון ורובספייר,

ביערות הגליוטינותבמרחץ הדמים

עד שהפלא והפלא,

הטירוף נפסק בדמותו של קיסר אחר,

קטן קומה.



ולמה שיעור היסטוריה ביום קיץ חם?

ההקבלה מתבקשת מעצמה.

אין חופשאין שוויון ובטח שאין אחווה.

(אגב, לצערי זאת המציאות הכואבת,

לא רק במולדת, אלא גם כאן)

ועוד לא אמרתי מילה על חוק ההסמכה.

טרם פצחתי בשיעור על נפילתה של רפובליקת וייאמר,

ועלייתו של הרייך השלישי.

מה ישרק לדייר מבלפור מותר להפחיד?

עוד לא סיפרתי לכם,

איך הפכה גרמניה מדמוקרטיה,

למשטר טוטליטרי תאב דם,

אחד האפלים שהעולם ידע.

איך הפכה מדינה מתוקנת וערכית,

לנאציתגזעניתרצחנית.

ואיך זה קרה?

בשורה של צווים לשעת חירום,

בצורת ׳דמוקרטית׳ כמובן.

שורה של חוקיםלא חוקיים בעליל,

שהפרו את שיטת האיזונים והבלמים,

והעניקו כח בלתי מוגבל לרודן פסיכופט,

ההוא עם השפם.



עכשיובקשה.

אם כבר הגענו עד כאן,

בואו יחד נעשה מעשה.

כל אחד כפי יכולתו ודעתו.

מי במחאהמי בהופעה,

מי בהצבעהמי בהוקעה.

מי בהפגנהמי בקובלנה,

מי בנתינהמי במנגינה.

מי בתרומהמי ברשומה,

מי ביוזמהמי בהחתמה.

מי ביצירהמי בחקירה,

מי בשקטמי בסערה.

מי בצעדה המונית,

מי ברשת החברתית,

מי בעבריתמי באנגלית.

כל אחד כטוב בעיניו,

ובדרך החוק והישר.



שיעור היסטוריה הכי קצר בעולם,

בתוספת שיעורי בית,

במסגרת׳עשה כפי יכולתך...׳

בואו יחד נעשה מעשה,

שלא נעמוד נכלמים,

מול ילדינו ונכדינו,

שלפחות נוכל לומר,

׳ניסינו׳



       שי למדן, ציור (גרפיטי) וצילום               





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.