Friday, September 16, 2011

אומרים לנו שיש חג אחר



 שוב המחזוריות הנפלאה של לוח השנה היהודי, נפתחת עם סיום הקיץ, לתוך שנת הלימודים לשנה חדשה.
חגי תשרי על אף שהם ידועים מראש, שוב תופסים אותנו לא מוכנים. זה עתה שבנו מחופשת קיץ ארוכה, מקצב איטי במיוחד לאינטנסביות של שנת לימודים חדשה. לשיעורים, מורים חדשים, חוגים, מקצב מהיר. וכך, לוח השנה היהודי מזמן לנו כעבור זמן קצר, שלל ימי חופש, הרבה אירוחים, משפחה וחברים, חזרות קצרות לשיגרה העסוקה וחוזר חלילה. כשיגרה שבאי שיגרה.
ראש השנה פותח בכבוד והדר את השנה היהודית החדשה. פעם היה הדגש על תפוח ודבש, והיום על ארוחות גורמה ועיצוב של ממש. לחג הזה יש משמעות מיוחדות עבורי, הוא טומן בחובו הרבה תיקון והבטחה, התחדשות וצמיחה.
מרבים לשאול אותי על איך זה לחיות בניכר או כמו שאני אוהבת להגיד ׳בתפוצה׳ (על כך בפוסט אחר) ואיך חוגגים כאן?
יש משהו בחיים רחוק מהמולדת שמאלץ אותך להיות יותר ׳אקטיבי' בחגים. כי להבדיל מישראל, שתכונת החג כל כך ניכרת ברחובות, בכבישים ובחנויות. כאן, מדובר בעוד יום חול, הילדים בבית הספר, המבוגרים עובדים. אם לא נהפוך את היום לחגיגי ומיוחד, ניצור אוירה ונפיח תוכן לתוכה, אזי החמצנו את המטרה, לשמה התכנסנו. בימי חג ומועד, בימים טובים כמו גם בימים קשים בישראל, תחושת הריחוק מהמשפחה חזקה ומפלס הגעגוע מרקיע.
אבל יש יתרון קטנטן לחגים בתפוצה, (אם מתעקשים על חצי הכוס המלאה), מאחר וחוגגים עם חברים ולא עם משפחה באה בימים, המסורת עוברת טלטלה ולחגים נוסף נופך חדש.
מסורת, מסורת, מסורת. אותה הגברת אך עם אדרת חדשנית ומעודכנת.
כדי להפוך את החג לחוויה מתחדשת, מקורית ואחרת. כדאי להקדיש מחשבה לא רק לתפריט ולתרכובת כי אם גם לעיצוב ולתוכן. ומאחר ואני האחרונה לעוץ בענייני תפריט או גורמה על אף שאני יודעת לאכול היטב! אפנה לתחום אותו אני מיטיבה לעשות, תרבות והסברה, כראוי למש״קית חוו״יה. אז איך הופכים את החג שפותח את החגים כולם לחוויה מיוחדת במינה? מפקידים את הגורמה בידי מביני עניין עם הרבה כבוד והערכה, (סולי ואברהמי, הפוסט הזה מוקדש לכם בציפיה לארוחת חג מיוחדת במינה) 
ומשקיעים בעיצוב ותוכן מחשבה ואהבה.



עיצוב השולחן
לבן הוא אחד מסמלי החג, הוא טהור ונקי ומסמל התחלה חדשה, בחרו בו, אם במפה או בכלים. כעת בחרו צבע אקסנט ללבן. זהב או כסף יהיו חגיגיים ויתיאמו לשולחן. אבל כל צבע אחר יתן ללבן, משמעות. ירוק יוסיף רעננות. כחול, עומק ורוד, ישעשע...וסגול, יפתיע. לכו על זה.
בחרו בתבונה פלטת צבעים לחג (2-3 צבעים) שנשענת על כלי האוכל שברשותכם, על טעמכם והעדפותיכם, על מה שראיתם במגזין לחג ומה שניתן בהישג יד. את כלי החג, מומלץ לבדוק לפחות כשבוע לפני, לודא שיש ברשותינו הכל, שהצבעים משתלבים, כך שאם חסרנו משהו, אפשר יהיה לבקר בחנויות או להשאיל מבעוד מועד.  
דרך נפלאה לקשט את השולחן בתקציב פעוט, היא לבקר בחנות הבדים המקומית ולרכוש בד כסוף מנצנץ/ זהוב / או בכל צבע אחר שבחרתם כrunner, לשם כך רצוי כמובן לבוא מצוידים עם מידות השולחן. מפיות חד פעמיות תואמות בצבע או בשוליהן לצבע הrunner , ישלימו את המראה. על מפה לבנה, שתדגיש את הניגוד בין הצבעים ותגדיר את פלטת הצבעים של שולחן החג. את המפיות ניתן להניח בין הצלחות, לצד הצלחת אות לגלגל ולקשור בסרט אורגנזה ממשפחת הצבעים שבחרנו. 
חשבו על האסוטיאציות שמעלה החג, רימונים, תפוחים, דבש, יונות שלום,  לוח השנה, בחרו מוטיב אחד וקשטו בו את השולחן, על הrunner באופן אופקי, פזרו שלל רימונים קטנים אדומים, או תפוחים (אגב, ראיתם כבר בחנויות תפוחים ננסיים? איפה מוכרים?) אפשר לגזור סילואט יונות שלום צחורות, כסופות או מוזהבות....אבל היי, לא להתקמצן, בחרתם מוטיב, לכו איתו בנדיבות גדולה. ומוטיב אחד הוא good enough!
פרחים, תמיד מוסיפים... אבל רצוי לצור סידור שתואם את פלטת הצבעים שלכם. אין הכרח בסידורים מיוחדים או באגרטל ענק. מספר אגרטלי זכוכית בינוניים או קטנטנים לאורך הrunner יעשו את העבודה. או לחילופין, פרח קטן על כל צלחת עם שם האורח יברך ברכת שלום אישית ומרעננת.
אפשר להפתיע את האורחים עם לוח שנה קטן ומשפחתי, (כזה, שכולל את כל האירועים, ימי הולדת וימי נישואין, לא חייבים להדפיס, על אף שלוחות השנה האישיים, מהממים! אם לא הספקתם, אפשר גם בכתב יד להוסיף) או איגרת ברכה אישית ומושקעת שתסמן את מקום הישיבה. רעיון נחמד הוא לשגר את האורחים עם עוגת דבש אישית ארוזה או צנצנת דבש קטנה צמודה לאיגרת הברכה שתחכה להם במקום ישיבתם (ואגב כך תסמן את מקום ישיבת האורחים). וכן, אני מאמינה בישיבה מסודרת ומאורגנת מראש, כך שבעלי הבית קרובים למטבח, ילדים קטנים קרובים להוריהם, וילדים גדולים לחבריהם. 
שחקו עם גבהים, צלחות מוגבהות על רגליים, פמוטים גבוהים, תמיד עושים את העבודה ומוסיפים דרמטיות לשולחן. אל תחששו להזמין מוטיבים שלכאורה אינם שייכים- מראות, צנצנות והגישו בהן את התפוחים בדבש והרימונים. נרות, יוסיפו חגיגיות, אך גם עם אלו, הצמדו לפלטת הצבעים ושחקו עם גבהים.
ואפשר גם לצאת החוצה, ובעונה זאת של השנה לארגן חג אחר בטבע, בחוף הים, בחצר, או בישיבה נמוכה. כריות, מזרנים ואוירה (זכרו את כלל פלטת הצבעים והלבן השולט...) את זה דודה תיקווה לא בטוח תאהב, אבל בקרב הצעירים שבחבורה, תרוויחו צל״ש.
את שולחן החג כדאי לערוך בבוקר ערב החג או אפילו יום קודם. כן, זה אומנם נשמע מרובע אבל מאפשר לדעת  מוקדם אם משהו חסר. והכי חשוב, ביום האירוח, אפשר לפרוש לצהריים, קצת לנוח.

איך להפוך את שולחן החג לחוויה משפחתית מרנינה שתיזכר לדורות?
מסכת חג- אני חושבת שזוהי אולי הסיבה שבגילגול הבא אהיה או קיבוצניקית או מתנחלת גאה! הדחף להפוך את החג לחוויה משמעותית ותרבותית כשאינך ירא שמיים או אדם מאמין, משימה מאתגרת. 
כדאי לנסות וליצור מסכת, שיש בה מהברכות המסורתיות אבל מתובלים בה שירי חג: ׳בתשרי נתן הדקל׳, ׳בשנה הבאה׳, ׳תודה על כל מה שנתת׳, ׳לו יהי׳, ׳מחר׳, שנה הלכה שנה באה׳....  וזה המקסימום שזייפנית שכמותי יכולה להמציא. אם יש מי  מבני המשפחה שמנגן ויכול ללוות את השירים בגיטרה/ פסנתר/ אקורדיאון מה טוב!
לתנועה הקיבוצית יש אתר חגים עם מסכות והפעלות מן המוכן, כך שלא תמיד צריך להמציא את הגלגל.
(http://www.chagim.org.il/) את המסכת והתוכנית רצוי להדפיס לחוברת חגיגית. ולאלו של הילדים, לצרף שעשועים לחג, תפזורות, תשבצים, משחקי מילים וציורים לצביעה עם חפיסת צבעים זעירה. אפשר להפתיע את האורחים בברכות אישיות, תמונות מחגים משותפים או טיולים וחופשות, ואת הכל להכניס לחוברת מסכת שתשמר למזכרת. או בעידן הוירטואלי, אפשר להקרין הכל על מסך שממוקם על יד שולחן האוכל.
את המסכת כמו את שאר הפעילויות, ניתן לקיים בין מנות לפני או אחרי הסעודה הדשנה.

טרויה משפחתית
טוב, זה עבד לי עם סבא אלברט בפסח האחרון, הוא הסכים להפנות עורף קטן למסורת ולנסות משחק חדש. איך זה עובד? מכינים מלאי עצום של שאלות טרויה משפחתיות, אישיות  וגם על החג. 
לדוגמא; החג האהוב עלי הוא....כי..... מדוע אוכלים סלק בראש השנה? מדוע אוכלים רימון? מה מסמל ראש הדג? מנת החג הכי אהובה של סבתא ציפי היא..... החג הכי מבאס שחגגתי היה.... הכי אני אוהב בראש השנה....מהם הימים שבין כסה לעשור? מתי נערכות סליחות? מהם חגי תשרי? מהם מנהגי החג? ואפשר לשלב גם משימות כמו שיר שיר לראש השנה! אחל ברכת שנה חדשה ליושב מימינך/ משמאלך, השנה אני מבטיח.....הבנתם את הפרניציפ? מלא שאלות! (לפחות פי 2-3 ממספר המשתתפים). אני תמיד מפרידה בצבעי הניר שאלות לילדים ולמבוגרים. אפשר לשחק בסבב לפי מקום הישיבה ואפשר למצוא קורבן ראשון ואחכ׳ העונה הוא המחליט מי הבא בתור. המשחק הזה הוא נהדר להמתנה בין המנות וגם ללפני או אחרי הסעודה. המנצח אגב, שוטף כלים או מארח את פסח! 

משחק האיחולים והברכות
את המשחק הזה אפשר לשחק בואריאציות שונות לפי מספר המשתתפים ומידת הקרבה שחשים.
1. לבקש מכל אחד לכתוב על פתק מה הוא מאחל לעצמו  לשנה החדשה באופן אנונימי. או לערוך רשימה של הברכות והאיחולים לכל בני המשפחה כולל לעצמך באופן אנונימי בפתקים נפרדים כשעל החתום, מר אנונימי. את כל הפתקים טורפים לקערה מרכזית. איש איש שולף פתק מהקערה, מקריא וכולם יחד מנסים להתחקות אחר הכותב המאחל.
2. לבקש מכל מוזמן להביא חפץ קטן, שמסמל את מה שהוא מאחל לעצמו בשנה החדשה. אחרי הארוחה על קינוח מתוק בסבב, כל משתתף מראה את החפץ והמשתתפים מנסים להתחקות אחר הכוונה והברכה, כל משתתף מסביר מה הוא מאחל לעצמו. 
3. לוח ברכות- להכין על לוח קשיח שלל מעטפות מוצמדות ללוח בצידם האחורי, כך שהחלק הפתוח חשוף ועליו שמות האורחים, להגריל בין האורחים שמות, ולבקש מכל אורח לבוא עם אגרת ברכה אישית עם מתנה צנועה ובעיקר סימלית. את אלו לחלק למעטפות, וכך כל אורח מקבל תשומת לב מיוחדת עם הפתעה לקחת הבייתה. אפשר גם לעצלנים/שכחנים להשאיר שולחן קטן עם דפים צבעוניים ומכשירי כתיבה לאיחולים על המקום.
3. הבטחות לשנה החדשה. לחלק לכל אחד מהמשתתפים מעטפה חתומה ולבקש באופן אישי לכתוב מה אני מבטיח לעצמי בשנה החדשה, להכניס למעטפה, לכתוב את הכתובת, לחתום לאטום ולתת למארח, לשנה הבאה לשלוח.
4. תמונות- מפז, חברתי האהובה, קיבלתי מתנה נפלאה, משחק בשם: ׳Points of You'.
(http://www.thecoachingame.co.il/226055)
ניתן להשיגו בכל חנויות סטימצקי. את המשחק הזה אפשר לשחק באופנים שונים והוא מתאים לערבים מיוחדים, למבוגרים כמו גם לילדים וגם לערב חגיגי כמו ראש השנה. במשחק, צילומים מרהיבים וזאת אגב, גם מתנה נפלאה לחגים הבאים.
לערב החג, כדאי לבחור בתמונות, לפרוס אותם על שולחן נפרד ולבקש מכל אורח לבחור לו שתי תמונות. אחת שמסמלת את השנה שעברה ואחת את מה שהוא מבקש לעצמו לשנה הבאה. בין המנות, יציג כל אורח לפחות בחירה אחת. במערך המשחק, גם שאלות ומילים, ועוד אופנים לשחק את המשחק, אפשר להמשיך אחרי הארוחה באופן יותר מצומצם ואינטימי. 

חברים,
הנה הצצה לסגנון החגים מעבר לים, 
והשראה לחג שהוא קצת אחר,
כך או אחרת,
מאחלת שנה טובה ומתוקה
מלאה בעשיה, יצירה
והכי חשוב, 
אהבה.
לחיים!

1 comment:

  1. Loved it!!
    I got inspired to prepare games to the coming Rosh Hashna. Another option is to let everyone make wishes or resolution for themselves for the coming year. The hosts keeps it for a year and review it the following Rosh Hashna, (hopefully the same crowed...)
    May you have joyful, relaxing and fulfiling year. Yes.. yes.. and healthy too!
    Y.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.