Thursday, July 16, 2020

מיומנה של בשלנית





ובכןמי שמכיר אותי היטב,
יודעשאני אוהבת לארח,
ושונאת לבשל....!
כןכןאכן אוקסימורון,
אבל מה זה נכון.
יש לי רשימת טלפונים בחיוג ישיר ומהיר,
של מיטב השפים בעמק ובעיר.
(איילתחגיתעדיגיאטלענת
ואלו רק מאיזור חיוג אחד…!)
הם אף פעם לא מאכזבים,
תמיד מסבירים לי פנים,
מצרפים להזמנה איזה גודיס׳ משובח או ממתק,
כן הם צדיקים אמיתיים
שיודעים נפש בהמתן:-)

חוצמזהיש לי כמה מנות ברפרטואר,
שהוציאו לי שם של אחת שיודעת (לבשל כמובן..)
שניםשאני משכנעת את סביבתי,
שכל כוליסתם ׳רוח וצילצולים׳,
הבישולים שלי הם ממש בקטנה.
מה חשוב לי?
שיהיה קל להכנה,
שלא יתקיים קשר ישיר בין תזונה להשמנה:-),
שההגשה תהיה צבעונית ואנינה,
שהמטבח ישאר נקי
בלי עדויות מפלילות מהתאונה,
בקיצורהבנתם את הכוונה,
מינימום מאמץ עבור ארוחה דשנה ומהנה







אבל אחרי שבועיים בסגר,
אפילו ׳מתעבת מטבח׳ כמוניהראתה סימני שבר.
והתחלתי לצוד מתכונים מאימי האהובה 
ומחברים חובבי בישול ואפייה
ביקרתי אצל בלוגרים ידוענים,
וחזרתי לפשפש בספרים ישנים.
ואז נזכררתי בהבארין היפה.
ארין Erin Gleeson גדלה בין מטעי תפוחים בסונומה
למדה צילום בסנטה ברברהוחיה שנים במנהטן
אחרי קריירה מרשימה של הוראה 
וצילום קולינרי לThe New York Times
היא חזרה אלינולעמק הסיליקון בעקבות בעלה הרב.
מאז היא האישה והאגדה מאחורי סידרת ספרים מצליחה,
The Forest Feast
שמאגדת את כל מה שעושה לי טוב על הנשמה.


את ארין פגשתי לפני שנה וקצת,
ומיד אחרירצתי לרכוש כמה עותקים מהספרים,
מתנת אהבה לחברים בשלנים או סתם גרגרנים.
אגביש לה גם ספר בישול לילדיםמדהים…! 
ספריםשהם חגיגה של אסתטיקה והשראה.
ולראיה, כל הצילומים כאן (למעט הדובדבנים של א') של Erin
בישול שעונה על כל הכללים שלי,
(קללא משמיןטעיםאנין ומרשים...!)
בלוג שעושה חשק לארחלטייל ולאכול,
ואפילו קצת לבשל,
וכמו שאמא שלי אומרת,
׳שהחיינו והגיענו לזמן הזה...׳ 







אחרי איזו הצלחה או שתיים במטבח בימי קורונה,
וקצת מילים טובות מבני הבית,
הבנתי את העניין,
אין כמו מחמאותלגרום לי להכנס למטבח.
תפסתי קצת ביטחון והעזתי להתקשר לפז,
חברתי רבת הכישורים ואלופת הבישולים.
בהתרברבות של מתחילותהצעתי לה מתכון,
והיא באהבההמתינה בסבלנות עד לסוף השיחה,
שיבחה אותי על ההצלחה והצמיחה,
והעניקה לי תעודת מעבר (בבישול ואפיה)
מבית הספר היסודי הישר לחטיבה




ובכןהגעתם עד לכאן,
קבלו מתכון קלקל....!
בהשראת The Forest Feast  כמובן.


פודינג צ׳יה ופירות 
(מצרכים לכעשר כוסות)
כוס זרעי צ׳יה
כוסות חלב שקדים לא מומתק / חלב סויה / חלב שיבולת שועל
כפות סילאן / דבש
פירות יער / מנגו / מה שיש…!

מערבבים בבלנדר כמה דקות (כי אני מתעצלת)
את הצ׳יההחלב שקדים והסילאן,
עד שהזרעים השחורים מתנפחים ומקבלים מעטה שקוף ואפרפר.
חותכים פירות שלא משחירים (מנגותותיםאוכמניותפטלחמוציות).
ממלאים את הכוס בפרי מעליו שתי כפות גדושות פודינג ועוד פרי.
עוטפים בנילון נצמד ללילה במקרר.  
אפשר לקשט לפני ההגשה בשקדים או אגוזים.
מתאים לארוחת בוקר שמרגישה כמו במלון בוטיק,
או לקינוח שכל כולו "שויץ".











Thursday, July 9, 2020

ניצוצות קורונה




כמעט חמישה חודשי בידוד,
ואנישומרת נגיעה.
מקפידה על קלה כבחמורה,
ובטחחובשת בציבור
כיסוי פנים, AKA ׳מסיכה׳
מעבירה ׳הכשר׳ על כל משלוח וכל חבילה.
׳קורונה למהדרין׳קוראים אותי במשפחה.
בקיצורחבריםמודה ומתוודה,
הפכתי אורתודוכסית לשמו או לשמה.
בשחריתבמנחה וגם בערבית,
אני נושאת תפילה חרישיתליושב במרומים.
משתחווה אפיים ובתחנונים,
מבקשת את הקדוש ברוך הוא,
שישיבנו לחיים הקודמים.
״הי ׳בונה עולם״אני אומרת לו,
"מה נהיה? אתה ממש הורס אותו.
ומי היה מאמיןובאילו כלים...?
וירוס משוקץ ורסס טיפתי..."


ולאאל תבינו אותי לא נכון,
גם אני ברכתי בהתחלה,
׳שהכל נהיה בדברו...׳
ואמרתי ׳נעשה ונשמע׳,
והיו לי תובנות,
(כמו לכל העולם וגיסתו),
על מינימליזם וצניעות,
על זוגיות ומשפחתיות,
על הטבע ואמא אדמה,
וכןבטחעל הוקרת הטוב,
ועל קדושת הכאן ועכשיו
אבל בימים האחרונים,
במקום פילוסופיה ופוליטיקה,
עברתי לפרקטיקה,
איך אני צולחת את הימים? ואת הלילות…? 
כמו כולםדרך המסך והזום.
אז אחרי שהשלמתי איתה,
עם האורחת הלא קרואה,
ואחרי שהדחקתי את כל הרעה.
מצרפת לכם ניצוצות של קורונה,
פנינות לתקופה כפויה ושקטה.
כמעט את הכל, 
אפשר מהספה או המיטה,
ורק בריאות, אמרנו כבר?






הסרט על מאיר
טובזה לא סודשאת מאיר אריאל
קיבלתי כנדוניה דווקא מהצד שלו.
ולאזאת לא הייתה אהבה ממבט ראשון.
אבל מאיר כמו מאיר,
ש׳נולד כשהוא מת׳,
(כמו שתירצה אומרת),
השתלט לי די מהר על הלב.
לא היה מופע לזיכרושהחמצתי,
ולא היה סרטהרצאהספרשפיספסתי.
והוא נוכח נעדר בביתי
כן ממש כךבין הציורים לתקליטים.
הפך מאיר לבן משפחתי.
הצנחן המזמר היה לנביא בעירי,
בין ׳ירושלים של ברזל׳
ל׳מדרש יונתי׳ וב׳נרקומן ציבור׳ 
(לא יאמן כמה שזה אמיתי...),
׳בסוף כל משפט בעיברית,
יושב ערבי עם נרגילה....׳,
ו'מודה אני׳ לפניך מאיר,
על כל הטוב והחסד
שהבאת לעולמי.

בקיצור,
חבל על המילים,
כנסוכנסו לדוקו אביב, שיר כאב 
לצפות בפיצוח האניגמה הקרואה׳מאיר אריאל׳.
דוקו מעולה של אליאב לילטי ואריק ברנשטיין,
חף מצהבהבות וקלישאתיות ועשוי היטב.
ולמי שמתענייןבשבת בוקר שלנוערב בישראל
webinar העיתונאי יונתן גת בעקבות הסרט עם יוצרי הסרט וקוטנר על אריאל
תבואו יהיה מעניין




הבלוג של שלי
ב'בלגוספירה', קוראים לה המלבישה.
על שלי גרוס כבר כתבתי בעבר,
וסיפרתי שבחיה בפניה, פעם אחת,
ועוד הרבהמאחורי גבה.
מ׳החיים ומה שלבשתי׳,
ועד ׳החיים קצרים מידיאל תקני את הנעליים׳,
ובכןלא קניתי (הפעם:-)
שלי גרוס, עושה לי בימים כאלה, הרבה טוב.
מעט מילים, וגם הן, די מדוייקות.
אנינות, אסתטיקה ויופי של תמונות.
משב רוח רענן, שכל כולו השראה, 
ופס קול איכותי, שנותן תחושת 'עולם'.
חיוך מובטח לאורך כל הביקור בבלוג המושקע.






המפגש של טל וענבל
את השבועיים האחרונים של חודש יוני,
ביליתי עם ענת בdesign week SF 
רגעלפני שאתם פותחים עלי עין רעה,
זה היה בזוםנואלא מה...?
וכןזה נגמרלדאבוני כי רב,
אבל אז,
טל (גולדשטייןהזמינה את ענבל (טור שלום),
מדריכת סיורי בוטיקצלמת מוכשרת,
שהראתה לנו את אמסטרדם מזוית קצת אחרת. 
מפגש מעניין על הקשר שבין היסטוריהתרבות
ותרבות צריכה לעיצוב מדויק.
הצצה לבתים מבפנים
מהמאה השבע עשרה ועד זאת הנוכחית
ובכןממליצה לעקוב אחרי השתיים,
כי איכשהו בתוך כל העצירה הכפויה,
נראה ששתי אלו ימשיכו לייצר לנו חוויות ללא הפסקה.




העיצוב של קיט  
בעיצוב של Kit Kemp נתקלתי לפני כעשור
 בCrosby Street Hotel בניו יורק.
שנים היה זה המלון שלי בתפוח הגדול,
שנים ארוכותעד שמשהוא שם נסחף עם המחירים,
ומאזיש לי את כל הספרים.…:-)
בינתיים נפתח עוד מלון בצפון העיר בעיצובה
The Whitby Hôtel, גם הוא שווה הצצה.
Kemp היא מעצבת מרשימה
אספניתיוצרת ובעלת רשת מלונות בוטיק Firmadale,
בלונדון ובניו יורק.
ואם היא נראית לכם מוכרת מאיפשהו,
הרי זה תודות לשיתוף הפעולה שלה עם Anthropologie,
ולעוד חיבורים משובחיםבתחום האספנות והטקסטיל.
עיצוב אקלקטישעובד על כל החושים, 
קריצה הומוריסטית והרבה שמחת חיים.
כלביםדגיםטלפוניםצדפות, פרחים ופרפרים, מככבים אצלה בהרמוניה מרשימה ואפילו, 
המלכה אליזבת בכבודה ובעצמה.
ואולי מה שהכי מדליק בעיצובים
הוא הסיפור הייחודי לכל חלל, 
ועדיין, הם כולם מדברים את אותה השפה.
כל התמונות כאן, שלה! מלכה!




הספר של בב 
אם טובה דיה/ בב תומאס
שרית ואני הסכמנו בשיחה ארוכה
שהספר הזה הוא בבחינת הכלאה משובחת בין,
ה׳מטופלת השקטה׳/אלכס מיכאלידס 
ל׳אולי כדאי לך לדבר עם משהוא׳לורי גוטליב
שניהם אגבמומלציםושלושתםמתורגמים מאנגלית.
(עדיף לדעתי בשפת המקור וזמין גם בaudible)
האבחנה של של שרית מדוייקת למדי.
מותחן פסכולוגישבוחן את גבולות הטיפול,
ובין לבין הוא בעצם סוג של מסע באמהות.
של הגיבורה ושל הקוראים במן מראה הפוכה,
וכל הזמן השאלה
שאינה מרפה׳מה אני הייתי עושה…?׳,
התיאוריה של ווינקוט מלווה
בסאבטקסט את כל הספר,
והוא נקרא בנשימה אחת
והיא נעתקת בכל פעם מחדש.
הספר יצא בהוצאת תמיר
הוצאת ספרים קטנה ואיכותית,
שבוחרת בקפידה ספרים אחדאחד.
ואחר כך עוד יזמה דורית מפגש זום
מרגש עם בב הסופרת,
חוויה





המלון של קלי
 The Proper Hotel
בעיצוב של Kelly Wearstler, 
המלון הנפלא הזהשנפתח לפני קצת יותר משנתיים
הוא חגיגה אמיתית לעיניים.
אמנות וצבע, lifestyle של העולם הגדול
בבנין אייקוני לשימור מהמאה שעברה.
עקבתי אחרי העבודות בעניין רב,
וחנכנו אותו עם חברים כשנפתח בארוחה דשנה.
הסיבה היחידה שהוא זכה להכנס אל זאת הרשימה,
הוא ה rooftop המושלם לימי קורונה.
באויר הפתוחסביב אח מבערת,
בנוף מרהיב עירוני ואנושי
וכמה יפים ויפות, 
ממש כמו סצינה מהסרטים,
בניגוד מושלם ומתנכר,
לדרי הרחוב הסואן.
וכמו באירוניה לשמה,  
כך הוא מפורסם:

staying fresh and focused, energized and inspired—all whilst bouncing between London and Hollywood and Austin and San Francisco and Portland and back again

אחמי יתנני היום…!







בחרתי
 לקשט בעיצובים של Kemp 

את הפוסט של היום,
כי אין כמו מנת צבעוניות ואופטימיות,
להדליק בי ניצוצות של תקווה ואור,
בשגרה ובכלל,
ובימי קורונה,
על אחת כמה וכמה.




Thursday, June 25, 2020

מְהַרְהֲרוֹת, מִתְעוֹרְרוֹת, עֵרוֹת



מְהַרְהֲרוֹת 

שָׁנָה אַחֲרֵי שֶׁהִתְאַלְמְנָה,
כְּבָר הִתְחַלְתִּי לְהָצִיק לָהּ,
'תַּעֲשִׂי לָךְ חָבֵר...' אָמַרְתִּי לָהּ,
מַטְבֵּעַ לָשׁוֹן שֶׁל אַבָּא שֶׁלִּי זַ"ל,
'לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ...' 
נִמַּקְתִּי. 
בַּהַתְחָלָה, הִיא הִתְעַלְּמָה. 
אַחַר כָּךְ, הִיא סֵרְבָה לִי בְּחִיּוּךְ נָבוֹךְ,
מִסְתַּכֶּלֶת עַל א' שֶׁלִּי וּמְנַעְנַעַת לִשְׁלִילָה אֶת הָרֹאשׁ,
כְּאוֹמֶרֶת,
'מָה רוֹצָה מִמֶּנִּי זֹאת...'
אֲבָל אֲנִי לֹא הִנַּחְתִּי,
מַצְבִּיעָה בָּרְחוֹב עַל סָבִים חֲבִיבִים,
בְּלוֹרִית לְבָנָה וְשַׁרְמַנְטִית,
פָּנִים חֲרוּשׁוֹת קְמָטִים,
וַהֲכִי חָשׁוּב, בּוֹדְדִים....
הִצַּעְתִּי לְשַׁדֵּךְ לָהּ שִׁדּוּךְ מֵהַסְּרָטִים,
עַל זֶה הִיא כְּבָר הֵגִיבָה בְּשׁוֹבְבוּת,
'נִרְאֶה לְךָ הַזָּקֵן הַזֶּה..?',
'תָּבִיאִי לִי אֶחָד בֶּן חֲמִשִּׁים כָּזֶה...'
זֶה הָיָה לִפְנֵי שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה,
הַשָּׁבוּעַ הִיא הוֹדְתָה,
שֶׁאוּלַי, אֲבָל רַק אוּלַי,
הִיא טָעֲתָה.



מִתְעוֹרְרוֹת
הַפֶּרֶק הָרִאשׁוֹן בַּמִּינִי סִדְּרָה נִפְתַּח כְּשֶׁדִּינָה בַּת הַשִּׁבְעִים וָשֵׁשׁ,
מַצִּיגָה לְרַאֲוָה אֶת אֹסֶף הַוִּיבְּרָטוֹרִים שֶׁלָּהּ,
וּמְסַפֶּרֶת אֵיךְ הִיא יְשֶׁנָה נֶהֱדָר,
שְׂמֵחָהּ וְטוֹבַת לֵב אַחֲרֵי לֵיל אֲהָבִים מְסַפֵּק, עִם עַצְמָהּ.
אַחַר כָּךְ אַהָרוֹנָה (73) מְסַפֶּקֶת לָנוּ הֲצָצָה לְחַיֵּי אִישׁוּת סוֹעֲרִים בִּמְיֻחָד,
כֵּן, כֵּן, מִסְתַּבֵּר שֶׁיֵּשׁ חַיֵּי מִין בַּגִּיל הַשְּׁלִישִׁי,
וְהֵם לוֹהֲטִים אַף יוֹתֵר מִגִּילָאֵי הָעֶשְׂרִים.

בַּהַתְחָלָה, הָיָה זֶה הַסֵּפֶר, שֶׁכָּבַשׁ אוֹתִי,
אַחַר כָּךְ הַמּוֹפָע, וְהַשָּׁבוּעַ סִיַּמְתִּי בבינג' אֶת כָּל הַסִּדְרָה.
אֶת הַסֵּפֶר גָּמַעְתִּי בִּשְׁקִיקָה, הוּא דִּגְדֵּג רְגָשׁוֹת רְדוּמִים,
הוּא הוֹלִיךְ אוֹתִי לִמְחוֹזוֹת אֲסוּרִים,
רוּחַ אַחֶרֶת נָשְׁבָה מִמֶּנּוּ, חַדְשָׁנִית וּמִתְּרִיסָהּ,
מְעִיפָה אֵת חֲמִשִּׁים הַגְּוָנִים לְכָל הָרוּחוֹת,
צוֹבַעַת בְּפַסִּים אֱנוֹשִׁיִּים וְצִבְעוֹנִיִּים,
אֶת הַקֶּשֶׁר שֶׁבֵּין תְּשׁוּקָה לַחַיִּים.
דֵּי מַהֵר, נָשַׁבְתִּי בַּקּוֹנְסֵפְּט הֶחָדָשׁ/  יָשָׁן,
שֶׁל מוֹנוֹלוֹגִים מְהָואגִינָה שֶׁרָאִיתִי בְּנִיּוֹ יוֹרְק לָרִאשׁוֹנָה,
לִפְנֵי לְמַעְלָה מֵעֶשְׂרִים שָׁנָה.
אֲבָל בְּ'עֵרוֹת' שֶׁל תָּמָר מוּר סֶלַע, 
יֵשׁ דִּבּוּר אחר, בְּסִפְרוּת יִשְׂרְאֵלִית, נָשִׁית,
כְּתִיבָה אוֹתֶנְטִית וְאַמִּיצָה, מְכַבֶּדֶת וְכֵנָה, עַל מִינִיּוּת הָאִשָּׁה.
אַגַּב, מַמָּשׁ לֹא לְנָשִׁים בִּלְבַד!
יַחַד עִם זֹאת, בְּסוֹף מַסַּע הַקְּרִיאָה,
אַחֲרֵי שֶׁגָּמַרְתִּי (לִקְרֹא כַּמּוּבָן),
נוֹתַרְתִּי עִם עִסָּה מְעֻרְבֶּבֶת שֶׁל סִפּוּרִים,
וּכְבָר לֹא זָכַרְתִּי מָה שַׁיָּךְ לְמִי.

וְאָז הִגִּיעַ הַמּוֹפָע,
'עֵרוּת, נָשִׁים מְדַבְּרוֹת מִינִיּוֹת',
עִם שָׂרִית וִינוּ אֶלְעָד, דָּנָה בֶּרְגֶּר, וֶרֶד פֵּיקָר וְתָמָר מוּר  סֶלַע.
בַּמּוֹפָע, מוֹנוֹלוֹגִים מִתּוֹךְ עֵרוּת,
שְׁלוּבִים בְּשִׁירַת נָשִׁים חוֹדֶרֶת לְבָבוֹת,
עַל הַבָּמָה, נָשִׁים אַמִּיצוֹת,
בַּקָּהָל, אֲנִי מֻקֶּפֶת בַּחֲבָרוֹת אֲהוּבוֹת וְטוֹבוֹת.
וְאַחַר כָּךְ עַל כּוֹס יַיִן בְּקֶרֶן רְחוֹב,
שִׂיחַ עָמֹק, שֶׁלּוֹקֵחַ אוֹתָנוּ לִמְחוֹזוֹת יַלְדוֹתֵינוּ,
לִנְעוּרִים, לְזוּגִיּוּת, לְמִינִיּוּת וְגַם לָאִמָּהוּת.
שִׂיחָה מְרַתֶּקֶת כְּמוֹ שֶׁרַק נָשִׁים מְיֻמָּנוּת יוֹדְעוֹת,
עַל אֵיךְ מְדַבְּרִים עִם הַבָּנוֹת עַל נָשִׁיּוּת וּמִינִיּוּת,
אֵיךְ מַזְהִירִים מִפְּנֵי הַסַּכָּנוֹת הָאוֹרְבוֹת שָׁם בַּחוּץ,
מִבְּלִי לִטֹּל מִשִּׂמְחַת הַחַיִּים וְהַגִּלּוּי,
מֵחֶדְווֹת הַיְּחָסִים, הַהֻלָּלוֹת, הָאַהֲבָה וְהַחִבּוּר?


עֵרוֹת
וּבְכֵן, הַיָּשָׁר מִן הַתַּנּוּר, הַמְלָצָה לוֹהֶטֶת וּמַרְטִיטָה,
מִינֵי סִדְּרָה מֻפְלָאָה, בְּרוּחַ הַסֵּפֶר וְהַמּוֹפָע.
וַאֲנִי לֹא רוֹצָה לַעֲשׂוֹת סְפּוֹיְלֵרִים,
אָז רַק אַנִּיחַ אֶת זֶה כָּאן,
עֵרוֹת, בְּ HOT כַּמּוּבָן...:-)