Thursday, September 15, 2016

הפתיינית






ראיתי אותה,
צדה אותו בעיניה,
מעופפת מעליו, כמו הייתה ציפור חופשיה משחרת לטרף.
נעצתי בה מבט, כשהזדקפה על בהונותיה היחפות,
וציפורניה משוחות דם אדום, לנשקו לשלום.
התבוננתי בעיון בשפתותיה, רטובות, בשרניות, ערפדיות.  
ראיתי, איך היא מעוררת את נעוריו, מתרדמה ארוכה.
נבוכתי למראה שימלה שיפונית שקופה, מחשוף עמוק,
מה שפעם קראו ׳בייבידול' ויצא אל האור מחשכת חדר המיטות.
כל ׳התרגילים׳ הכי בסיסיים של המין הנשי,
כל האמצעים היו כשרים בעיניה.
היא רכנה והמתיקה סוד על אוזנו,
הוא חייך והאדים, כמי שנתפש בקלקלתו. 
שיערה הארוך ליטף את פניו, נגע, לא נגעה.
היא דיגדגה את סקרנותו, החניפה לגבריותו,
והוא נפל שדוד אל זרועותיה המחבקות.
נקרע מהאישה שלצידו, מאהבת נעוריו, מאם ילדיו, 
מטרדות החיים, מתלאות היומיום, 
הישר אל חיקה המנחם והמפתה כל כך.
בביתה, אגב, חיכה לה לשוא,  
איש אפור, עייף ומאוכזב,
פעם, למראיה, גם הוא היה נלהב.


אשת איש פתיינית, לכדה את החבר שלי.
זה קרה, כשרעייתו הייתה עסוקה בלעשות לביתו, לביתם. 
את ימיה ולילותיה, הקדישה  לילדיה, לטיפוח משפחתם, 
לעבודותיה, לעיסוקיה, לתחביביה, לצרכיה, לצרכיו.
היא עשתה את כל מה שכולנו עושות, כל מה שנדמה לנו שהוא must, במארג העדין, של הזוגיות, גידול ילדים וקיום משפחה. 
אני כותבת בעוצמה, מתלהמת, מתחממת ואז מזפזפת לאחור.
אולי אין זה הוגן להשחיר כך את דמותה של ה׳אישה השניה׳,
זה הוא האחראי, זה הוא שחיפש והוא שמצא.
והיא, ה'מאהבת' או ה'פתיינית', עמדה בדיוק בנעליה של אישתו, גם היא הייתה יגעה ועייפה, מתוסכלת ולא מאושרת בביתה. 
אם כך, מדוע אין בי טיפת חמלה אליה? איך ייתכן שאני באה חשבון עם אישה שאיני מכירה, שלא עשתה לי דבר? 
הוא החבר שלי, ארבעה עשורים של ידידות עמוקה, 
אני לגמרי מהצד של ה'חתן',
ולפתע, אין לי יותר בו עניין,
לא רוצה קשר עם שקרנים,
ליבי עם הצד הנבגד.

שני בוגדים מצאו את אושרם,
על חורבנם של משפחות, על דמעות ילדים,
סדק, קרע, שבר, חורבן, 
רעידת אדמה.
אחר כך מוכי אשמה, יהנהנו שניהם בהסכמה, 
שהם רק ׳קראו לילד בשמו׳, ש׳הכתובת הייתה על הקיר׳, ש׳זה מת מזמן....׳ ו׳שחיים רק פעם אחת...׳,
אז הכל מותר, מה לא?
ועוד המשיכו והצדיקו, שוב ושוב, לכל אוזן קשבת,
לכל מי ששאל, ומי שלא, 
'כמה קשה לקיים את מוסד הנישואין בעולם של ימינו.... עם שלל הלחצים שמסביב, ממש בלתי אפשרי....' 
הם יתנחמו זה בזרועותיה של זאת, 
ברית אוהבים של מי, שבגדו ביקר להם מכל.
הם יטרפו את החיים, כמו ילדיהם, כמו בני עשרה, 
בביסים גדולים של רעבתנות ותשוקה, 
נדמה יהיה להם, שהפעם זה לנצח, לחיים שלמים, 
זהו, הם פיצחו את המתכון, הם למדו את השיטה.
הנה הם שוב מרגשים, מרגישים, 
עובדה, עברו חודשיים והם עדיין ׳מאוהבים׳. 
אחר כך, יצנחו כמו כולם, לאותה השיגרה המשמימה, 
לברכה/ לקללה של הנוחות, של הבטוח, הידוע.
לטופוגרפיה המוכרת של היעד שנכבש. 
ראיתי את זה קורה, לא אחת, לא פעמיים גם לא שלוש. 
פעמים רבות הייתי שם, מחבקת מהצד של הכלה, 
וכן, שלא יהיו ספקות, גם מזה של החתן,
משני הצדדים, הבוגד והנבגד.
ראיתי את זה קורה לאנשים מרובעים, 
ל׳ממזרים בני ממזרים׳,
לאנשי אקדמיה ואנשי עסקים, 
לאנשים אפורים, לאנשים צבעוניים, 
לקונפרמיסטים, למרדנים,
ראיתי את זה קורה, 
למי שלא האמנתי, שיכול בכלל להתרחש.
ראיתי את זה קורה לזרים גמורים, למכרים, 
לחברים, לחברים קרובים.
זה מתקרב, אני חושבת לעצמי,
מקיף אותי, סוגר עלי, 
זה קרה, זה קורה, זה יקרה,
לאנשים נקודה.


׳סקס ללא חטא דומה לביצה בלי מלח......׳
ג׳יי אדגר הובר


אחר כך בשיחה מלב אל לב, על נאמנות ובגידה, 
יאמר לי החבר המאוהב,
ש'זר לעולם לא יבין את בדידותו של האחר...'
היה זה אחרי שיחת תוכחה ללא רחם,
על שקר ואמת, על חברות ונאמנות,
על רמאות, על הילדים, על צלקות לחיים, 
על מה שבין דוגמא אישית וחינוך,
על אחריות הורית. 
שוב ושוב, הוא חזר כמו מנטרה,
שלעולם לא אבין את בדידותו.
ואני, שרציתי לשטוח את ערכי בפומבי,
להעניק לו בחינם את ה׳שפיל הצדקני׳ שלי,
אני, שתקתי. 
נאלמתי דום.
לראשונה בחיי, נבוכתי במקור גאוותי.
הוא צודק, אני ממש לא מבינה.
והיה שם עוד משהו, שדגדג את האמת, 
משהו בסכנת הבגידה, הפתיינית, הפלרטטן, 
הסיפור הצהוב על החבר שנבגד,
משהו שם, גם ביקש להגן על יחסי שלי, 
באיזה חוסר היגיון מובהק.
הגן ואיים, הפחיד ושמר, עורר וערער, 
משך ודחה, הדליק וכבה, קרב ורחק, 
היתכנו כל כך הרבה ניגודים באותה הנשימה? 
איפה זה פוגש אותי? למה זה כל כך טורד את מנוחתי? 

׳ש: מהו סוד היחסים הממושכים? 
ת: הבגידה. לא המעשה עצמו, אלא סכנתו. לגבי פרוסט, זריקה של קנאה היא הדבר היחיד המסוגל להציל יחסים שההרגל הרס׳. 
אלן דה בוטון, ׳איך פרוסט יכול לשנות את חייך׳ מתוך ׳אינטליגנציה ארוטית׳ 

המון שאלות אני שואלת את עצמי, 
מהו סוד קסמה של הבגידה? 
שהרי האדם טוב מנעוריו. 
אף אחד אינו מכאיב בזדון לאהוביו.
אם כן, מהו סוד קסמה של הבגידה? 
הלהט המיוחד של האסור, הזרות או הסכנה? 
או אולי ייסורי החטא והאשמה,
המעבר החד שבין תענוגות בשרים למכאוב המצפון? 
ומונוגמיה, האם היא נכונה לעידן החדש,
זה, ששם את היחיד וזכותו לאושר במרכז...? 
ומהי מונוגמיה, האם היא חובה או בחירה? 
בעולם של דמוקרטיה יחסית, בקו הרצף של פוליאמורה, לחילופי זוגות וניאוף בהסכמה,
במאה העשרים ואחת, האם מונוגמיה היא הדרך, 
או שהגיע הזמן להחליפה באחרת? 
ואיך אפשר לגוון את מוסד הנישואין בלי לסכנו,
האם מי שמשחק באש, סופו להיכוות...?
האם אפשר להביא את הריגוש שבבגידה לזוגיות, מבלי לחוות אותה? 
האם אפשר למתוח קצת את הגבולות וההגדרות,
איך אפשר להדליק את התשוקה בתוך הבית,
מבלי לרעות בשדות זרים, מבלי להתכחש למצפן הערכי. 


׳האהבה לעולם אינה מתה מוות טבעי. היא מתה משום שאיננו יודעים איך להעשיר את מקורה....׳ 
אנאיס נין מתוך ׳אינטליגנציה אירוטית׳






סקרנית מטבעי ותלמידה שקדנית בקורס לסודות האהבה, 
מתגלגל לידי סיפרה החדש של אושרת קוטלר,
׳אהבה, תשוקה, זוגיות׳.
קוטלר מנסה לפצח את חידת ה׳דיאלקטיקה של האהבה׳. 
הספר של קוטלר, רק מדגדג את סקרונתי.
די מהר אני צוללת לספר אחר, הפעם, של אסתר פרל.
אני מקבלת עליו המלצה חמה מחברה חכמה. 
פרל בוחנת סוג חדש של תבונה מהולה בנסיון חיים, 
מן כלי הכרחי ב׳ארגז הכלים׳ לזוגות, 
היא מכנה אותה, ׳אינטליגנציה ארוטית׳.
אגב, הספר אינו אירוטי כלל וכלל,
הוא תוצר מחקר. 

אני מוצאת את עצמי חסרת מנוחה. 
קוראת את הספרים בנשימה אחת,
חוזרת, מסמנת, בוחנת ושואלת. 
גם קוטלר וגם פרל דנות במה שקורה לנו בשלב ה׳ביות׳,
איך אנחנו נעים מההרפתקנות של החיזור ל׳שבי המשפחתי׳.
הן חוקרות את המכשולים בדרכה של האינטימיות המודרנית,
והן מביאות גב מחקרי לכל מה שכולנו מכירים מאוד מקרוב,
מהסלון, מהמטבח, מחדר הילדים ומחדר המיטות. 
אני מקיימת שיחות עמוקות עם חברים, 
שיחות דמיוניות בראשי הסחרחר עם הפתיינית. 
אני מנסה לשאול את עצמי ועכשיו גם בקול רם,
האם לא ב'נפרדות', טמונה עוצמת הזוגיות?
ובזכות הבחירה? 
הוא לא שלי, כמו שאני לא שלו.
הוא בחר בי ואני בחרתי בו. 
המונוגמיה שלנו, היא לא שבי,
היא לא נכפתה עלינו, היא בחירה. 
אם כך, איך בוחרים אחד בשני כל יום מחדש? 
איך בוחרים בנו, בזוגיות, במשפחה, באהבה? 
כולנו יודעים, שזוגיות היא ריצה למרחקים ארוכים,
בשקט ובתחושת הבטחון נעימה, יש גם סכנה, יש מצב שהיא מערפלת ומרדימה. 
בתוואי הדרך הארוך, הפתלתל, הזוגי, 
נכנסים עוד המון משתנים, 
אז איך מקיימים מערכת יחסים לשנים?
האם זה בכלל אפשרי?
איך משלבים בין אחריות ורצינות, לשובבות ורוח שטות? 
איך מפנים את הזמן למלאכת האהבה?
איך מביאים את סודות הארוטיקה למרחב המוגן של המשפחה? 
איך מציתים את התאהבותנו מחדש? 
איך שמים את השיפוטיות בצד?
איך אני שמה את השיפוטיות בצד?


׳האש הקדמונית המקורית של הארוטיות היא המיניות. היא מגביהה את להפצה האדומה של הארוטיות, אשר בתורה מגביהה ומזינה להבה נוספת, רוטטת וכחולה. זו להבת האהבה והארוטיות, האש הכפולה של החיים.׳
אוקטביו פז, The Double Flame


כן, כן, ניחשתם נכונה,
עדיין בסימן הברן ועוצמת הלהבה,
איך משמרים את 'אש התמיד'
של האהבה?









Thursday, September 8, 2016

.מתקרר, מתחמם, אש

ברנינגמן 2016





"וכך כמו אש נשכחת, הילדות יכולה תמיד להתלקח בתוכנו שוב...."
גסטון בשלאר


שוב אני כאן, שועטת על האופניים התכולות שלי, כאילו אין מחר.
שוב אני כאן, מתעלמת מכח הכובד ומתמסרת לכח המשיכה.
שוב אני כאן, בעיני רוחי אני בת שש עשרה, יפה, יחפה,
מקושטת בחצאית שקופה, וחזיית ביקיני קטנה של בגד ים ישן.
שוב אני כאן, ידי מרשרשות צמידים צבעוניים, כובע לבד מאובק על ראשי, על מותני חגורה עם ספל שתיה מצלצל ומכריז את בואי למרחקים. 
שוב אני כאן, מתעוררים כל חושי מתרדמה עמוקה.
שוב אני כאן, נקבוביות עורי פתוחות לרווחה, 
לספוג עוד קצת מאבק הקסמים של סופות המדבר. 
שוב אני כאן, חצופה, שובבה, סקרנית, ילדותית, מתריסה.
שוב אני כאן, מתמסרת לרוח המטלטלת, הסוערת, החמימה.

שוב היא כאן, צעירה ויפה, שדיה זקורים ופטמותיה נעוצות בעיני כמו פגיון קר, אבחת קינאה פוצעת את ליבי, בשאלות על התבגרות, בלות וזיקנה.
שוב הוא כאן, צעיר, חסון וכולו און, איברו חשוף לעיני כל, 
מדגדג סקרנות, מעורר מחשבות על זרות ומיניות, על חטא ועל נקיון.
שוב הם כאן, רוקדים הלומי אלכוהול, ריקוד חושני ומעורר, נוגעים אחד בשניה, עדות חיה לזמן שעבר, לנעורים, שבאו פתע אל סופם. 
שוב הם כאן, מיצגי יצירתיות נועזת, של מי שלא כפה על עצמו סייגים או חומות של שתיקה, הם מפלחים את ראשי בכאב, על מה שהייתי רוצה ולא היה בי מעולם. 





שוב הוא כאן, הזקן עם שיערו הלבן, בוהק ומאובק, אסוף לזנב סוס.
שוב הוא כאן, רכוב על אופניו, עירום כביום היוולדו, נראה קצת כמו ׳נביא עונג׳ בעירו.
שוב היא כאן, קמטים בזויות עיניה, הנוצצות למרחקים, 
עורה שחום וחרוטים בו תלאות, חוויות ונסיון החיים,
שוב היא כאן, בת כמה היא? שבעים? שמונים? 
אישה יפה בלי גיל. 
היא לא מתלוננת על האבק, לא על החום, לא על היובש.
שוב היא כאן, מחייכת, מחבקת, פניה באור נגוהות. 
שוב היא כאן, מזכירה לי מי שרציתי להיות.


שוב היא כאן, הילדה זהובת השיער בשמלת הנסיכות הורודה.
אמא שלה, מתבוננת בה ממרחק, מעניקה לה, בחדווה וגאווה, חופש פעולה בתוך מרחב מוגן. שוב היא כאן, שואלת אותי ללא מילים, מה אופייה של אמהותי.
שוב הוא כאן, הפעוט בן השנה, עייף ומנומנם,
מזכיר לי בכאב, איך עובר לו רץ הזמן. 




שוב אני כאן, בקסם המנצנץ, שמתרחש אחת לשנה. 
שוב אנחנו כאן חוגגים את ברית אהבתנו בחתונה הזויה.
שוב אנחנו כאן, כולם, בתחושת חופש משכרת, משקרת.
שוב כולם כאן, מי בערוותו, מי בבורותו, מי בבערתו, מי בפיאה, מי במסיכה, מי בתחפושת, מי בעצמו.
שוב כולם כאן, 'בתולים', מנוסים, ברנרים, בורגנים, זרוקים, 'רוחניקיים' ומציצנים. 
שוב כולם כאן, התכנסו במיוחד, כדי לע/אמת אותי עם מי שאני, מי שהייתי, מי שאני רוצה להיות, ומי שלעולם לא אהיה.
שוב כולם כאן, מסיבה אחת גדולה של הדוניזם במלוא תפארתו ותפאורתו.
שוב כולם כאן, לדייק את הדרך שלי מכאן. 
שוב כולנו כאן, חמש שנות ברנינגמן.
המוני יותר, שמרני יותר, פוגש אותי במקום אחר,
עם קמצוץ ציניות, ארומת סרקסטיות והמון שאלות. 
שוב אני כאן, מעוררת, מהרהרת, מעורערת, 
מאוהבת, מאווררת.




"דרוש אומץ כדי לדחוף את עצמך למקומות שמעולם לא היית בהם בעבר....לבחון את גבולותיך... לפרוץ מחסומים. ומגיע יום שבו הסיכון שנדרש כדי להישאר מכורבלת בתוך הניצן הכאיב יותר מן הסיכון שנדרש כדי להפוך לפרח..." 
אנאיס נין 






צילומים בחסות א', אהוב ליבי.

עוד מחוויות הברן,

















Thursday, September 1, 2016

Before I die, I want to .......





עוד יום של חול בשלהי הקיץ,
עוד יום מאובק בפלא של הפלאייה,
בנפלאות הברן, אני פוגשת את המשפט הזה,
והלב שלי והראש, מתחרים במי ישלים אותו טוב יותר.
מה הייתי רוצה עוד לעשות בטרם יידום ליבי?
האם אני חוגגת כל יום מחדש, כאילו היה הוא האחרון?
מה מצית את אהבתי? מה גורם לי חדווה? 
עם מי אני רוצה להיות עוד? עם מי פחות?
מה תמיד רציתי לעשות ומעולם לא העזתי?
מי רציתי להיות? האם הגשמתי? 
אני נזכרת בשיחה עם ליאת, במסע ההוא לפולין.
׳מה אהבת לעשות כשהיית ילדה?׳,
היא שואלת אותי. 
׳מה רצית להיות כשתהיי גדולה....?׳
התשובה מתבקשת,
Before I die, I want to Live







Thursday, August 25, 2016

סל תרבות ישראלי






לפני יומיים, כשאני צועדת להנאתי בפאלו אלטו,
אני פוגשת את הצמד 'אורן את אורן',
אני לא יכולה שלא להודות ולשבח את אורן על הטיסות הישירות. 
'שידרגת לנו את החיים', אני אומרת לו,
לא הפסקתי לברך אותך ולהלל את שמך,
גם בטיסה הלוך וגם בחזור....'
'ברוך בורא אורן, יונטייד, והטיסות הישירות!'
ואורן, מחייך בחיוך טוב ונבוך.
ואני מיד מתוודה בקול,
'ובכן, אם להודות על האמת, יש גם חיסרון.
הוא יחיד, הוא מהיר, הוא חד.....'
אני רואה את המבט בעיניו.
כן, כן, חברים,
זהו בדיוק המעבר בין כאן לשם. 
זהו אולי ההסבר לעצבוביות הקלה, 
שאופפת אותי, מאז השיבה הבייתה.
כשאני יושבת לסכם את קורותי בחודשיים האחרונים, 
מתחוורת לי האמת לאשורה,
ניסיתי, כהרגלי, לדחוס חיים שלמים,
בקיץ אחד.
עבד? ועוד איך עבד!
וגם ממש לא עבד! 
(בדיוק באותה המידה:-),
כן, כן, שוב נשארתי, עם חצי תאוותי בידי.
'היא עוד תשוב', אני מזמרת לעצמי בדממה.



כבר שיבעה עשר קייצים, שאני מציצה ונפגעת,
מתחממת ומתקררת, סוערת ומאוהבת.
ליבי רוטט למשמע איינשטיין ברדיו בדרך לבירה, 
׳כמה טוב שבאת הביתה׳, הוא מזכיר לי נשכחות.
לשוני חושקת בארוחה ישראלית דשנה,
זרועותי קוראות לחברי ילדותי, לחיבוק, 
לשיחות אינסופיות, בהן אין צורך במילה.
לכנות, לאותנטיות, לדיוק, לחוצפה, 
למרחב פרוץ מגבולות, מפרטיות.
נפשי מתאווה לתרבות ישראלית בועטת וחדשה,
להצגה מקורית, לסרט, להרצאה, לתערוכה.
את הכל אני רוצה רק בעברית, בלי תרגומים,
בלי תיווכים, הכי ישראלי שיכול להיות,
הכי אותנטי. ושיבוא מהר, היום, עכשיו, 
מה רק מחר? אפשר גם וגם וגם...?
הדופק שלי עולה כאן, נמרץ, הנשימות מואצות, 
ההספקים מסחררים אפילו אותי, 
שעות השינה מועטות,
החיבוק אוהב וחונק כאחד.
אני לא מספיקה, 
רוצה לטרוף את הארץ הזאת כאילו אין מחר,
הדוניזם במלוא הדרו מתרחש ממש עכשיו.
אני מקדמת פרוייקטים, מראיינת שליחים,
יוצרת קשרים, משדכת שידוכים, רוקמת מפעלים, 
עובדת, לומדת, חוגגת, פוגשת, נופשת, 
דוגמת, טועמת, מתהוללת, שרה, רוקדת,
אני נכנסת למחול קופצני, מנסה לבדוק,
מה התחדש, איפה זה פוגש אותי.
כשאני דומעת וצוחקת חליפות, 
לפחות בארבע הצגות שונות,
אני יודעת שזה, זה, שקלעתי בול.
וגם, שאין לי ארץ אחרת,
למרות כל מה שאני אומרת. 

אזהרת מסע,
כן, אמרו לי את זה כבר קודם,
אני נוסטלגית, היסטוריונית, רגשנית,
אני ציונית, פזרנית, נאיבית, רעבתנית.
אני גרגרנית, אני סקרנית, אני חברותית,
עצבנית, עניינית, רצינית,
ולפעמים, אני גם צינית.
וכן, אני לא אובייקטיבית בעליל, 
אני מתלהבת, אני מתמסרת,
אז מה? אני, א נ י,
בזה בדיוק טמונה החוויה שלי.
ולכבודכם קוראי היקרים,
מלוא הטנא, 
סל תרבות ישראלי,
כל מה שעשה לי את הקיץ,
בתוספת הטיסה הישירה,
מוקדש לאורן, שאין עליו!




ילדים

׳פעם ילד׳/ זאפה תל אביב
אין כמו אולם ממוזג וחשוך ביום קיץ חם, אין כמו מופע מוסיקה לילדים, עם ארוחה דשנה בצהרי יום שבת, ואין על שיחת מרתקת עם ד׳ חברתי היפה, כשהקטנות שלנו צובעות מנדלות בעניין רב.

׳מיכאל׳/ תיאטרון אורנה פורת
מחזה נפלא וקטן, על ערכים וחברים, ויחודו בשפתו העשירה ולא יומרנית. משחק משובח, תפאורה מרשימה, שילוב של תיאטרון ואנימציה, רישום ואמנות לשמה. הקטנה ישבה מרותקת, וגם אמה, בטח שממליצה! 

מוזיאון תל אביב
תמיד חגיגה לכל המשפחה....! והפעם בדגש על דור ההמשך.
תערוכת סלפי, מורידה לי להנחתה, לדיון עם הקטנה, על מה בין סלפי לפרוטרט, בין פעם להיום, בין ציור לצילום, בין דיגטליה לאמנות.
תערוכת מניאטורות מזמינה קפיצה לעולם קטנטן, עוד מיצג על חומת ההפרדהגורם לקטנה לומר בטרוניה, ׳לא רוצה להיות כאן...׳ ושוב נזדמנה לי שיחה. 


פסטיבל קולנוע לילדים ונוער בסינמטק
שתי סדנאות של סבאסבתא וקטנה אחת, 
(אגב, לא ברור מי נהנה יותר:-) ׳הכל על פסקול׳ ו׳מחווה לצ׳רלי צ׳פלין ולסרט האילם׳חגיגת קולנוע איכותית לכל המשפחה במחיר סימלי.
יום שלם של סרטים וסדנאות אינטראקטיביות,
חוויות טובות ובינדוריות נכנסו הישר לאלבום הזכרונות. חטטו להם באתר בחופש סוכות.

מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב
חובה בכל ביקור! 
תערוכת צילומי טבע, כזאת שנעתקת הנשימה,
מרהיבים, מתוחכמים, שובים את העין והלב.
תערוכת הביאנלה לקרמיקה, שמגדירה מחדש את המושג ׳יצירתיות׳, ואת החומר החם, שאין לו גבולות וכבר מזמן יצא את הסטודיו הקט, סדנאות יצירה מושקעות לילדים, וחנות מיוחדת להביא את הקסם הבייתה, כן, כן, בטח שקניתי הפעלות ומתנות לכל החגים. 

מוזיאון ישראל, ירושלים
הפעם א' על תקן של מש"קית חוו"יה עם הבנות בתוספת חברות בבירה. תערוכה מעניינת על 'חוטים וקשרים', על חומרים ויחסים, עוד אחת על פרעונים, טיפת ארכיטקטורה וגלידה לקינוח.



מתבגרים

מוזיאון הרצליה
בחסות הדודה הכי ׳קולית׳ והכי משקיעה בעולם, המתבגרת זוכה לסיור והסבר של משהי שמבינה היטב, היא חוזרת עם עיניים נוצצות ועם די הרבה תובנות. מסתבר, שמתחת לאף, בבירת השרון, שוכן נשכן אמנות מעניין מאוד.

אנה/ הקאמרי
שתי מתבגרות ושתי אמהות, כולן חברות ילדות טובות, טובות, בסתם יום חול, באמצע קיץ ישראלי, בחום של ארבעים מעלות. צוללות לאמסטרדם של שלהי מלחמת העולם, לקיטון הקטנטן של משפחת פרנק, לסיפור שכולנו מיטיבים להכיר, שעובד להצגה איכותית וחיננית.
תפאורה מושלמת, ליהוק מדוייק, משחק מרשים, קולנוע ותיאטרון בעירבוביה נאה. עיבוד מכמיר לב, שעוסק בהתבגרות ובהחמצה, הסיפור של אנה פרנק. מתאים במיוחד לתלמידי תיכון וחטיבה. 

שרונה מרקט 
נו טוב, כמו שאותה ח' אומרת, ׳הישראלים אלופים בלהעתיק יותר טוב את המקור....׳ ה מ ק ו ם לארוחת צהריים של טעימות, משגב, אהרוני ורושפלד, שלל קינוחים, ואוירת שוק אוכל בוטיק. אח... ואיזה ארטיקים, אין כאלו דברים!


יום יום ים, חוף בית ינאי
זכה בתואר ׳החוף הכי יפה בארץ....׳ ואושר פה אחד על ידי הרעננים שמבינים  איזה דבר וחצי דבר. סלסלת פיקניק, בגד ים שובב, מחצלת, סככה לבנה, אבטיח, ואין מאושרת ממני בעולם!


אנימקס, מופע מחווה לכוורת
ובכן, לכל מי ששאל אותי איך בחרתי לבלות יומולדת, בסינמטק תל אביב! 
בפסטיבל 'אנימקס' עם משפחה וחברים אהובים. אני ללא ספק מבוגרת אבל מרגישה עוד נערה, בואו נסגור על 'נערה מתבגרת'?
מופע 'קאבר' לצלילי להקת כוורת, על המרקע סרטוני אנימציה של הלהקה, ודני סנדרסון עונה לשאלות הקהל. חגיגה!




מבוגרים

׳על האש׳/ הקאמרי
מחזה ביכורים של דרור קרן, אנחנו מתיישבות ממש על הבמה, ומרגישות איך נקלענו, לחגיגת עצמאות טיפוסית, בבית הדודה והדוד בקיבוץ.
קצת כמו ה׳יהודים באים׳ גם כאן, מאוד בעדינות, בלי הרבה מילים, יש איזה סאב טקסט, שזר לא יבין. דיאלוג מרתק על ציונות בשנות אלפיים, על יחסי ישראלים וכאלו לשעבר, על השריטה השואתית שלנו כעם, על ישראליות וגאווה, על ירידה, על תקווה ואכזבה.
וכשאנחנו יוצאות בעיניים דומעות מההצגה, ועירית קפלן, קוראת בשם נעורי ושולחת ד"ש חם לאחי הקטן, כן, כן, היא מהמגמה (תיאטרון כמובן! שז"ר בת ים). 
אני חושבת בליבי, איך ההצגה ממשיכה, ממש כאן ועכשיו אל מגרש החניה.

׳אישה בורחת מבשורה׳/ הקאמרי
הספר של גרוסמן, תפס אותי בקרביים לפני אי אילו שנים, מעולם לא קראתי ספר שעוסק ברגישות כזאת באימהות בחברה הישראלית, ועוד נכתב בידי גבר.  
הסיפור עובד להצגה מרשימה בכל קנה מידה. הגשה מוסיקלית, פסקול היסטורי ורגיש, שמגדיר מחדש את המושג 'תיאטרון'. 
שעתיים מעוררות מחשבה על ערכים וחיים, על בחירה, על התמודדות, על הישרדות, על חברות, נאמנות ומשפחה, על כל אלו יחדיו במרקם החיים הישראלי המורכב. 
המשחק מצוין, התפאורה מינמלסטית וגאונה, הסאונד והתאורה מדוייקים עד כאב. ודרור קרן כובש שוב בתיאטרליות את הבמה, ואם אוסיף, רק אגרע. הצגת חובה, לרוץ. 

׳בלדה לאישה׳/ קפה תיאטרון הקאמרי 
יש לי בוקר קסום, שלוש נשים יפות בחיי, כל אחת מהן, היא שיר, במופע מחווה ענוג ואנין לתרצה אתר. 
בשבוע שעבר, כבר סיפרתי לכם על המופע המרגש, שלא השאיר אף עין אחת יבשה בקהל. כל הפרטים, ממש כאן. ב"בלדה לאישה"


׳ציפור בחדר׳/ סרט בפסטיבל דוקו.טקסט 
בספריה הלאומית, ירושלים.
פסטיבל חדש יחסית, בן שנתיים, תחת כיפת השמיים ובחינם! בתוכנית:  סרט תעודה ולאחריו, קונצרט, שיחה, מופע מחול או מיצג. הפעם, דוקו נפלא על תרצה אתר, כן, כן, כתבתי על זה כבר ב ב"בלדה לאישה"


ערב לזכרו של אהוד מנור/ זאפה שוני
אין חופשת מולדת בלי רוח שוני. 
במופע ישראלי תחת כיפת השמיים, חשופה לבריזה, לזיעה, כשבידי כוס יין צונן לבן, ושולי פיצה דביקה, אין ממני מאושרת בעולם!
ראיתי פה את אלברשטיין, את תסלם, את הבלקן ביט, את ארצי, את רביץ, ועוד ועוד.
והשנה, מתי כספי וסויין כספי (הבת של, כן, כן, התפוח והעץ), גרוניך, אנה בוקשטיין ומרינה מקסימיליאן, עשו לנו ט ו ב. הרטיטו את הלב, כששרו את שיריו של הילד מבנימינה. 
חברים, החודש, הקסם הזה קורה שוב, 
יופי של בילוי!

דנה ברגר, רודנר, קפלן/ זאפה
הצצה למוסיקה של שנות התשעים. 
ברגר לא מפתיעה, לא חדשנית אבל בועטת ומרדנית. כל הבראנז׳ה המקומית מאי אז בימים, כבר מכסיפים ועם מפרצים, אבל בעיני רוחם ורוחי, כולנו עוד שם, בשנות העשרים.
שוב עם חברים, שוב יין, שוב פוקצ׳ה, שוב בזאפה, רק בזאפה!

המתנחלים/ סרט
הסרט הזה גרם לי לחשוב על הרווח בין הלבן לשחור, כשהוא מזמן הצצה נדירה לעולמם של המתנחלים, לברק בעיניים, לאמונה, לכוחה של תורה ולעוצמתה של תנועת הכיפה הסרוגה.
ומה יהיה בסופינו? ומה יהיה עליהם ועלינו? 
ימים יגידו ורק ההסטוריה תשפוט,
על כך ועוד בפוסט, "מתנחלת יורדת ושמאלנית"


יום תל אביבי
שני מוזיאונים, תערוכה מתריסה, ה'ארץ המובתחת', אמנות רחוב, בית כנסת אחד, חנות ספרים קטנה ומטריפה ויופי של ארוחה, הכל בכל ממש כאן! "תל אביב יא חביבי תל אביב"







אוכל

האחים

כשקרן ממליצה ומחייכת, אני מיד מזדקפת. ובכן חברים, 'האחים', החזירה את אמוני במטבח הישראלי! היא צנועה ונפלאה, הכי ישראלית ומתאימה במיוחד למזטים ויין של אחרי הצגה, בראנץ׳ של שישי או למוצאי שבת. 
מנות מפתיעות, קטנות וטעימות.... מחירים הגונים, על הרחוב, באבן גבירול, הכי, הכי, 
תל אביבי, הכי מפה! 

ג׳ראלד
׳ציריך בתל אביב׳, לוחשת באוזני ח', כשאני מבקשת המלצה לקפה של בוקר לחברותי האנינות.  אח... כמה שהיא צודקת! 
בריושים נימוחים, חלות תפוחות, עוגות מהודרות, תופנים זהובים, וריח שנישא למרחקים. אנחנו מתענגות על טוסט אבוקדו מנוקד בביצה רכה, מיץ אשכוליות סחוט טבעי וכוס קפה חם ומהביל. 
ומאחר ואין מושלם....השירות טעון שיפור קל. 
ג'ני, בעלת הקפה, דקה וחטובה, מוכיחה הלכה למעשה, שאפשר לאכול לחם ועוגות ולהיות גם יפה וגם אופה, וגם אשת עסקים מצליחה. 

צ׳יקיטי
עוד המלצה נהדרת של אותה חברה אנינה, 
נחשו? ניחשתם נכונה!
מזמינים שולחן לארבעה, מתלבשים הכי אורבני שאפשר, שני בקבוקי יין, ועוד מוחיטו קר, צחוק וחיוך, ובזוית העין, הי, רושפלד בשולחן ליד?
אם הוא, הוא, אזי, אני, אני, במקום הכי.
מרגיש כמו בר איטלקי בארומת שיק תל אביבי.

גרקו
היוונית הכחולה לבנה בצפון תל אביב החדש, כשהאוזו כמו יין נשפך, והצזיסיקי מלכלך את ידי, אני יודעת, שכאן, ממש כאן, עורכים מסיבת פרידה מהקיץ והבית.

מומה, קריית ענבים
חברים, רשמו את השם! 
הפעם 'מומה', היא אותה לאה אבושדיד אהובתו של איתמר הבכור לבית אב"י, הבן של אליעזר בן יהודה, הסבתא המיתולוגית של גיל חובב. 
המסעדה ממוקמת ברפת הישנה, בואכה קיבוץ קריית ענבים.  הקירות מעוטרות בתמונות משפחתיות, פריטי וינאג', מוסיקה נהדרת, עיצוב חם ואוירת ראשית המאה. מה שנקרא בשפתי, 'מסעדה עם נשמה'.
מה תזמינו? כל מי שקרא את 'מטבח משפחתי', יטיב לענות על החידה:-) 
'קובנה של מומה' כמובן.
מומלץ, מומלץ, הכי מומלץ! 

ישראל בפיתה
טעם הארוחה המופלאה עוד על שפתותי. 
סיפור קולינרי ישראלי מלווה במנות אלוהיות של השף המוכשר והצנוע מ'מחניודה' ו'פלומר' בלונדון. 
על הסיפור והקונספט, חגית אברון. 
על העיצוב והאירוח, מיכל קורן. 
ואינשאללה, בקרוב, בעמק, ונאמר, אמן.
רוצים לטעום ולהריח? "ישראל בפיתה"



עתליה ובוקר של השראה

ארוחה, שהיא כולה אנינות ישראלית א- לה- עתליה, בעין כרם המשובבת, בצל גפנים ובוסתן,
בסגנון 'מן החווה אל השולחן'. 
ומה לכל זה ולשלום קיטל? 
למי שטרם קרא,  "בוקר של השראה"

יום יפואי
יום יפואי לחגיגת יומולדת בניחוח קייצי. 
על התוכן, גיל פנטו. על הקולינריה, איילתי העלמה מ'קסיס'. 
כן כתבו על זה פעם או פעמיים. אז מה? יום הולדת בניחוח ישראלי